MIT JELENT A FÉKBETÉTEK BEKOPTATÁSA, ÉS HOGYAN TÖRTÉNIK?
Mit kell tudni a bekoptatásról?
Fontos, hogy az első és a hátsó fékeket felváltva használjuk, így megfelelő szellőzést biztosíthatunk a fékbetéteknek és -tárcsáknak két fékezés között. A kerékpáros saját testsúlyára is szükség van a megfelelő bekoptatás érdekében. A cél az, hogy homogén érintkezési felület jöjjön létre a féktárcsak és a fékbetétek között.
A fékezést két okból is fokozatosan kell végrehajtani. Az első, hogy a fékbetétek és a féktárcsák között kialakuljon egy közös felület. A második pedig, hogy a fékbetétek és a féktárcsák fokozatosan melegedjenek be.
💡 Mindenképpen azt javasoljuk, hogy szigorúan tartsd be az alábbi bekoptatási eljárást.
A bekoptatás megkezdése előtt:
- Ha nem cseréled le a fékbetét típusát: ebben az esetben elegendő a féktárcsát megtisztítani egy hozzá illő zsírtalanító szerrel vagy izopropil-alkohol alapú termékkel és egy tiszta ronggyal.
- Ha lecseréled a fékbetét típusát (pl. ha félfémes típusról organikusra váltasz): ebben az esetben kifejezetten javasolt a féktárcsa cseréje is.
Úgy számolhatsz, hogy az egész körülbelül harminc percig tart, és egy kis erőfeszítést igényel majd a részedről (jó kis edzés a későbbi kerékpártúráidhoz 💪), hogy megfelelően bekoptasd a fékeket és jó fékhatékonyságot érj el.
Ha első és hátsó fékbetéteket is cserélsz, ne feledd, hogy a következő 3 lépést felváltva kell elvégezned a két féken. Ezzel elkerülheted a fékbetétek túlmelegedését.
Milyen felszerelésre lesz szükséged?
- vedd fel a szokásos védőfelszerelést (sisak stb.)
- legyen nálad kerékpáros computer vagy GPS
- válassz egy biztonságos helyet (egyenes, zsákutca, park, parkoló stb.)
- a talaj legyen sík és száraz: el kell kerülni, hogy a fékrendszerre sár vagy víz fröccsenjen. Ilyen esetben ugyanis előfordulhat, hogy bekoptatás nem sikerül tökéletesen.
Az eljárás lépésről lépésre
1. LÉPÉS: TEKERJ 15 KM/H-VAL
Tekerj addig, amíg el nem éred a 15 km/h-s sebességet
Fékezz fokozatosan az egyik fékkel, amíg le nem lassulsz 5 km/h-ra, de ne állj meg
Engedd el a féket és gurulj néhány tíz métert, hogy megfelelően átszellőzzön a féktárcsa és a féktest
Ismételd meg egymás után 10-szer a fenti eljárást. Az első és a hátsó féket felváltva használd.
2. LÉPÉS: TEKERJ 20 KM/H-VAL
Tekerj addig, amíg el nem éred a 20 km/h-s sebességet
Freiner fokozatosan az egyik fékkel, amíg le nem lassulsz 5 km/h-ra, de ne állj meg
Engedd el a féket és gurulj néhány tíz métert, hogy megfelelően átszellőzzön a féktárcsa és a féktest
Ismételd meg egymás után 10-szer a fenti eljárást. Az első és a hátsó féket felváltva használd.
3. LÉPÉS: TEKERJ 25 KM/H-VAL
Tekerj addig, amíg el nem éred a 25 km/h-s sebességet
Fékezz fokozatosan az egyik fékkel, amíg le nem lassulsz 5 km/h-ra, de ne állj meg
Engedd el a féket és gurulj néhány tíz métert, hogy megfelelően átszellőzzön a féktárcsa és a féktest
Ismételd meg egymás után 10-szer a fenti eljárást. Az első és a hátsó féket felváltva használd.
Ha szivárványos nyomot veszel észre a féktárcsákon, vagy ha a fékezés kevésbé hatékony (szokatlan zajok, gyenge fékerő stb.), az azt jelenti, hogy a fékbetétek „jegesek” (túlmelegedtek, sima, fényes felületűek lettek). Ha ez a helyzet, keress fel egy Decathlon műhelyt.