| A legfontosabb tudnivalók
IDŐTARTAM : Kb. 5 perc
NEHÉZSÉG : 5-ös skálán 1-es
FELSZERELENDŐ ALKATRÉSZEK: Új gumibelső (a CAA típusa a kerékpár fajtájától függ)
SZÜKSÉGES FELSZERELÉS:
▪️ Gumileszedő
▪️ Kerékpárpumpa
▪️ Gumibelső
Lapos a gumid? Ha már több javításon esett át, ideje lecserélni a gumibelsőt. Megmutatjuk, hogyan lehet néhány egyszerű lépésben kivenni és visszahelyezni az újat.
IDŐTARTAM : Kb. 5 perc
NEHÉZSÉG : 5-ös skálán 1-es
FELSZERELENDŐ ALKATRÉSZEK: Új gumibelső (a CAA típusa a kerékpár fajtájától függ)
SZÜKSÉGES FELSZERELÉS:
▪️ Gumileszedő
▪️ Kerékpárpumpa
▪️ Gumibelső
Nem feltétlenül kell azonnal belsőt cserélned, ha defektet kaptál, öntapadó javítófolttal is megjavíthatod.
Egyes esetekben viszont a javítás nem elegendő, például, ha a lyuk túl nagy vagy a belső elöregedett. Ha gumiköpenyt kell cserélned, cseréld ki a belsőt is: a régi gumibelsők hajlamosak kitágulni, ezáltal lyukacsossá válnak, és maguktól leeresztenek. Ebben az esetben összegyűrődhet a gumiköpeny belsejében, becsípődhet a gumiköpeny és a felni közé, és végül kilyukadhat.
Tanuld meg, hogyan cserélheted ki könnyedén a belsőt 4 lépésben:
Ha nincs kerékpártartód, a kerekek leszereléséhez helyezd a kerékpárt fejjel lefelé a földre (a nyeregre és a kormányra támasztva). Az első kerék esetében egyszerűen lazítsd meg a kart, majd csavarozd ki a tengelyt. A legtöbb kerékpárnál elég a tengelyt enyhén kicsavarni a kerék levételéhez, ha nem, csavard ki teljesen az átütőtengelyt.
A hátsó kerék leszerelése kicsit nagyobb körültekintést igényel, mivel körülveszi a kerékpárlánc. Először is a váltót állítsd a legkisebb lánckerékre, ez megkönnyíti a lánc eltávolítását. Ezután ugyanúgy lazítsd ki a tengelyt, mint az első kerék esetében.
A hátsó kerék leszereléséhez nyomd előre a hátsó váltót (a láncnak ekkor meg kell lazulnia), és vedd le a kereket a tengelyről és a láncról.
Ha a kerekek lekerültek, jöhetnek a gumiköpenyek és a belsők.
A gumiköpeny eltávolításához először nyomd meg a szelepet, ezzel leeresztve a gumibelsőt. Ezután fejtsd le a gumiköpeny szélét (peremét) a felniről, a felni közepe felé tolva, hogy a gumiköpeny kicsit kilazuljon. Ez fontos lépés, mivel megkönnyíti a gumiköpeny levételét.
Ezután gumileszedővel emeld meg a gumiköpenyt a felnin, és rögzítsd a gumileszedőt az egyik küllőn (a legtöbb gumileszedő kapcsos, hogy megkönnyítse a műveletet). A másik gumileszedőt helyezd az elsőhöz közel, majd húzd végig a felnin, ezzel teljesen eltávolítva a gumiköpeny peremét.
Ezután teljesen kiveheted a gumibelsőt és a szelepet.
Mielőtt új belsőt tennél a kerékbe, szánj időt a gumiköpeny és a felni állapotának ellenőrzésére. Vezesd végig a kezed a gumiköpenyen és ellenőrizd, hogy nem maradt benne semmilyen éles, szúró tárgy, ami kilyukaszthatja az új belsőt. Ha sérült a gumiköpeny, lássuk, hogyan javíthatod meg anélkül, hogy le kellene cserélned!
A gumiköpenyekhez hasonlóan ellenőrizd a felnik állapotát is. Idővel a küllők átszúrhatják a felnit, ezáltal pedig kilyukaszthatják a belsőt. Ebben az esetben valószínűleg meg kell javítanod a kereket.
Ha minden rendben van, ideje felhelyezni az új gumibelsőt.
Fújd fel kicsit a gumibelsőt, majd csúsztasd a gumiköpeny és a felni közé, végül helyezd a szelepet a megfelelő lyukba.
Miután a gumibelső a helyére került, helyezd vissza a gumiköpenyt a felnire kézzel, ha a perem rugalmas, vagy gumileszedő segítségével. Ha már a helyén van, csak fújd fel a gumit a rajta jelölt nyomásra.
Ügyelj arra, hogy a gumibelső cseréjekor ne csípödjön be a belső a gumiköpeny pereme és a felni közé. Ha becsípődik, előfordulhat, hogy kilyukad a gumibelső. Ezt elkerülendő apránként helyezd vissza a gumiköpenyt a felnire, és ellenőrizd, hogy a már a helyére került perem a felni közepén van, nem pedig a szélén. A gumiköpeny szélei felfújáskor visszatapadnak a felnire.
Nem könnyű eligazodni az olyan címkékkel ellátott gumibelső választékon, mint: "700X23/32", "700X35/45", vagy 27,5X1,90/2,50, stb.
Mielőtt új belsőt vásárolnál, jegyezd fel a gumiköpeny oldalfalán található referenciaszámot. Ezek a számok a gumiköpeny szélességének és átmérőjének felelnek meg, elmagyarázzuk, mit takarnak:
• Először is, a 37-622-es hivatkozások az ETRTO-szabványban szereplő méreteknek (milliméterben) felelnek meg;
• Ezután következik a 28x1,4, a méretek hüvelykben;
• A hüvelykben megadott méretek után néha a francia méretet is feltüntetik ebben a formában: 700x35C;
• Végül a gumiköpeny nyomástartományát láthatod: 2,2-4,3 bar 32-62 psi.
(Az itt feltüntetett méretek csak példaként szolgálnak, és a kerék méretétől és típusától függően változnak.)
Vedd figyelembe ezeket a referenciaszámokat, amikor új belsőt vásárolsz, és ellenőrizd a szelep típusát is. 3 féle szelep létezik:
• A Presta szelep, más néven „"francia szelep"”, gyakran megtalálható a sportmotorokon, vékony;
• A Dunlop szelep, az úgynevezett „"holland szelep"”, ami a legtöbb német vagy holland városi kerékpáron megtalálható;
• Valamint a Schrader-szelep vagy „"autószelep"”, ami szélesebb véggel rendelkezik, és leginkább a MTB-okon található meg.
Ha a gumibelső minden ok nélkül leereszt (nem defektes), akkor túl öreg, és ki kell cserélni. Ebben az esetben a csere elkerülhetetlen.
Viszont kisebb lyukak esetében javítókészlet segítségével könnyedén megjavíthatod a gumibelsőt. A művelet megegyezik a fentebb leírtakkal, azzal a különbséggel, hogy a belső visszahelyezése előtt el kell végezned a javítást.
Gumibelső javítása kevés szerszámmal:
1. Keresd meg a lyukat: ha szabad szemmel nem látható, merítsd vízbe a gumibelsőt. Buborékok jelennek meg ott, ahol kilyukadt.
2. Töröld szárazra a gumibelsőt, majd csiszolópapírral dörzsöld át a lyuk körüli területet.
3. Alaposan tisztítsd meg azt a területet, ahova a javítófoltot fogod ragasztani, hogy minden maradék szennyeződést eltávolíts.
4. Vidd fel egyenletesen a ragasztót (gyakran tartalmazza a készlet) a lyuk köré, és várj pár percet.
5. Helyezd a foltot a lyukra és tartsd erősen rányomva.
6. Miután megszáradt, visszateheted a belsőt a gumiköpenybe.
"Útmutató, összeszerelés, alkatrészek, műhelyszolgáltatás, stb. Nálunk vásároltál és segítségre van szükséged?
A support oldalunkon minden segítséget megtalálsz a termékeinkhez!"
Most már mindent tudsz a gumibelső kivételéről, visszahelyezéséről, cseréjéről és javításáról.
Utolsó tanácsunk: Mindig vigyél magaddal teljes készletet a belső javításához vagy cseréjéhez, így az út szélén is megjavíthatod vagy kicserélheted a belsőt és sosem kell tolnod a kerékpárodat!