A MTB-ozás egyenlő a természetbe meneküléssel. Az erdőben, hegyekben, kavicsos földutakon kemény igénybevételnek van kitéve. Hogyan ápold mikor hazaértél? Hogyan kell megfelelően tisztítani és karbantartani a láncot? Hogyan tisztítsd a te és gyermeked MTB-ját?
Egy amatőr montisnak mindennél fontosabb egy kirándulás, ahol feltöltődhet! A természetben töltött pihenő után mit tehetsz azért, hogy megtisztítsd a kerékpárodat és megőrizd az élettartamát? Thomas, 21 éve kerékpáros és 3 éve a gyerekválaszték termékmenedzsere a B'TWINnél, a legjobb tanácsokkal szolgál nekünk!
"A kerékpár tisztítása nem egy hanyagolható lépés a karbantartás során. Eltávolíthatod a lehető legtöbb szennyeződést és a sarat, ami hosszú távon károsíthatja a kerékpárt. Ahhoz, hogy jól csináld, be kell tartani néhány szabályt. Kezdetnek kerüld el a nagynyomású mosókat! A sugár ereje károsíthatja kerékpárod festését és alkatrészeit. Inkább részesítsd előnyben a folyó vizet, egyszerű és hatékony :). Ezután azt tanácsolom, hogy folytasd a műveletet egy vödör forró vízzel, mosogatószerrel és egy szivaccsal. A válogatósabbak tudják, hogy léteznek még speciális samponok is. Végül ne felejtsd el megtisztítani a kerékpár láncát (a váltórendszert) és a fogaskoszorút, valamint a hátsó váltót, mert ezek olyan alapvető alkatrészek, amelyekre vigyázni kell kerékpárod élettartamának növelése érdekében. Ahhoz, hogy a mosás közben minden zugot és rést elérj, léteznek speciális kefékkel ellátott tisztítókészletek is. Ez lehetővé teszi az alapos tisztítás elvégzését. "
Ezzel kapcsolatban pedig kitaláltunk egy apró trükköt a kerékpár megfelelő tisztításához:
"Rendkívül fontos! Tanácsoljuk, hogy ne hagyd ki ezt a lépést. Ha például nem törlöd le a váltórendszerről a vizet, rozsdásodást okoz, különösen, ha a lánc nincs jól megtisztítva. Egy törlőkendő tökéletesen megfelel erre a célra. Ha szennyeződés van az illesztésekben, egy magasnyomású légfúvóval kitisztíthatod. Így a kiruccanás után olyan lesz, mint új korában.
Tipp: ellenőrizd, hogy teljesen megszáradt-e. Ha víz marad az alkatrészeken, a zsíroldó és kenőanyag használata kevésbé lesz hatékony...
A hajtásrendszer kicsit olyan, mint egy autó motorja: ott található mindaz, ami az alapvető működését biztosítja. Hogyan kenjük megfelelően MTB kerékpárodat? Thomas elmagyarázza:
"Ne feledd, hogy a kerékpár legfontosabb része a hajtásrendszer : a középrész, a pedálok, a lánc, a fogaskerekek stb. A jó állapot megőrzése érdekében azt tanácsolom, hogy minden kirándulás után zsírtalanítsd le egy megfelelő zsíroldószerrel, hogy eltávolítsd a port és szennyeződéseket, amelyek összetapadnak, és befolyásolhatják a megfelelő működését. A zsíroldó használata után ne feledd, hogy utólag újra kell zsírozni, hogy könnyebb legyen a sebességváltás."
Tippünk: a hajtásrendszer kenése után pedálozz és válts a sebességfokozatok között, hogy minden lánckereket és lánctányért használj, és egyenletesen oszlasd el a terméket az összes alkatrészen. Ez biztosítja a hajtásrendszer legjobb működését.
Ha van egy kis hely a kertben, az udvaron vagy akár az utcán, azt tanácsoljuk, hogy ezt otthon tedd meg: egy mosdókagyló, egy szivacs, egy kendő és néhány tisztítószer kiválóan megteszi ;-).
Megjegyzés : Kerüld az autómosót, ahol a nagynyomású mosó használata károsíthatja kerékpárod alkatrészeit!
Ha pedig nincsenek otthon a szükséges termékek, itt megtalálsz mindent, ami kerékpárod karbantartásához szükséges:
"Úgy is mondhatnám, hogy ellenőrizd a kerékpárod fékeinek állapotát, legyen az felni- vagy tárcsafék. A fékbetéteknél ellenőrizd, hogy nincsenek-e túlságosan elkopva a sártól. Ennél mi sem lehet egyszerűbb, csak meg kell nézni a kopásjelzőt. De úgy is ellenőrizheted, ha egyszerűen meghúzod a fékkart. Ha megnőtt a féktáv, az azt jelenti, hogy kezdenek elkopni. Apró odafigyelést igénylő gesztusok, amelyek megóvhatnak a kellemetlen meglepetésektől a kerékpározás során! "
"Minden a következő kiruccanáson múlik. Ha sokat tekertél, és azt tervezed, hogy másnap újra kerékpározni fogsz, a válasz igen. Ezzel szemben, ha a következő kirándulást egy-két hét múlva tervezed, semmi értelme. A belső gumi a természeténél fogva porózus, ha a következő napokban nem használod, a gumik leeresztenek. Ezért a legjobb megoldás a gumik újrafújása közvetlenül indulás előtt. Megragadhatod az alkalmat és ellenőrizheted, hogy nincs-e idegen test a gumiabroncsban vagy defekted. Utolsó tipp: javaslom, hogy figyeld a barázdák kopását. A kopott futófelület simává válik, és csökken a tapadás. Ha hosszú távot tervezel megtenni, ellenőrizheted a kormányszár és a kormány rögzítését. "
Íme a rövid összefoglaló:
1. Ellenőrizd, hogy nincs-e idegen test a gumiabroncsban.
Egy kis tüske vagy szög miatt feleslegesek az erőfeszítéseid pumpáláskor....
2. Ellenőrizd a gumibarázdák kopottságát.
Ha a barázdák simák, a gumi tapadása nem lesz olyan jó földúton.
3. Ellenőrizd a guminyomást.
Az optimális guminyomás a gumiköpenyedtől függ: az oldalán fel van tüntetve.
"Például a tárcsafékes mountain bike-okon, amikor zsírtalanítod a kerékpár láncát, fontos, hogy ne permetezz zsíroldót a tárcsákra vagy a fékbetétekre. A fékek így már nem fognak! Láttam olyan kerékpárosokat is, akik úgy akarták megszorítani a kormánycsapágyat, hogy túlságosan húzták a csavart. Itt is legyél óvatos, mert ha túlhúzod ezt a csillagcsavart, eltörheted a rendszert. Tehát ha kétségeid vannak, azt javaslom, hogy ne csináld saját magad, hanem keresd fel valamelyik műhelyünket, ahol garantáljuk az összes alkatrész szakszerű beállítását. "
Ha lépésről lépésre követed Charles, MTB fanatikus tanácsait, nem maradsz le egyetlen fontos műveletről sem.