Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztést ?

A MTB KERÉKPÁR FELFÜGGESZTÉSEINEK BEÁLLÍTÁSA

A felfüggesztés-rendszerek ma már a MTB-ozás szerves részét alkotják. Hogy a legjobbat hozd ki belőle, meg kell tanulnod jól beállítani.

Olvasd el tanácsainkat a villa vagy a rugóstag beállításához!

A beállítás elengedhetetlen és személyre szabott, mivel függ a testsúlyodtól és a kerékpárhasználati szokásaidtól, valamint attól, hogy mit érzel kényelmesnek.
A MTB felfüggesztéseinek megfelelő beállítása elengedhetetlen a MTB-ozáshoz, mivel a helytelen beállítás esésekhez vezethet.

Kíváncsi vagy, hogyan kell beállítani a villát? Milyen legyen a rugóstag nyomása?
Tanácsaink a teleszkóp beállításához:

1/ A MTB-ok különböző típusai

Felfüggesztés szempontjából a MTB-oknak három típusa létezik:

- A merev vázas MTB nem rendelkezik felfüggesztéssel. Ez tekinthető a mai MTB-ok ősének, bár egyes rajongók körében visszatérőben van. Tökéletes (nagyon) sima terepen, érzékeny és hatékony pedálozást tesz lehetővé, de a másik kettőhöz képest viszonylag kényelmetlen.
- A félmerev MTB csak első felfüggesztéssel, úgynevezett "teleszkópos" villával rendelkezik. Ebből sokféle létezik: duplavállas, fordított, "egy csöves" stb. Most csak a klasszikus lég-, illetve tekercsrugós villákról lesz szó, de a beállításokat nagyjából mindegyiknél ugyanúgy kell elvégezni.
- Az összteleszkópos MTB-nak két felfüggesztése van: egy teleszkópos villa elöl, illetve egy rugóstagnak nevezett hátsó felfüggesztés.

Ezek mellett mindhárom kerékpártípus rendelkezik még két "felfüggesztéssel", amelyekről gyakran megfeledkezünk: a vázzal és a gumiköpenyekkel. Felépítése, geometriája és elrendezése révén a váz elnyeli és csillapítja az egyes ütéseket azáltal, hogy deformálódik. Aztán ott vannak a gumiköpenyek, amelyek méretüktől és a guminyomástól függően elnyelik a kisebb ütéseket és a talaj egyenetlenségeit. Kattints az alábbi linkre, és olvasd el a gumiköpenyek megfelelő felfújásával kapcsolatos tanácsainkat!

Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztést ?

2/ Minden, amit a felfüggesztésekről tudni kell

Hogyan működik egy MTB villa? A villa és a rugóstag (ha van) működési elve nagyjából ugyanaz: egy rugó deformálódik, hogy elnyelje az ütközés energiáját. De ahhoz, hogy megtanuld megfelelően beállítani a felfüggesztéseket, tudnod kell, miről van szó!

Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztést ?

1. A rugó típusa

A működéshez a villának és a rugóstagnak "rugóhatásra" van szüksége, amely lehetővé teszi, hogy elnyelje az energiát és felszabadítsa azt a kiindulási helyzetbe való visszatéréskor. Két fajta rugó létezik a felfüggesztésekben: a tekercsrugós és a légrugós megoldás.

Az első előnye, hogy egyszerűbb, sokszor olcsóbb, korlátozza a súrlódást és nem változik meg a viselkedése hosszú lejtőkön.
A másodikat egy kicsit nehezebb beállítani és karbantartani, de könnyebben szabályozható, ezért kezdők és haladók számára egyaránt alkalmas.

2. A rugóút

A villa rugóútja mm-ben van megadva, ami a villa rugója által megtett maximális utat jelenti az ütköző elérése előtt. Ez a távolság a sima terepre való kerékpárok esetében 80 mm-ig, downhill MTB-ok esetében pedig több mint 200 mm-ig terjed!

A rugóstag esetében mindez egy kicsit másképp néz ki: a rugóstag amellett, hogy összenyomódik, eltolja a váz hátsó háromszögét is.

3. A benyomódás (vagy SAG érték)

A benyomódás a tekercs- vagy légrugó útjának felel meg ütéscsillapításkor. A talaj egyenetlenségének hatására a villalábak feljebb tolják a becsúszószárakat, hogy elnyeljék a lökést (ugyanígy a rugóstag is).

SAG-értéknek nevezzük továbbá a felfüggesztés benyomódásának azt a százalékos arányát is, amely a kerékpáros kerékpárra való ráülésekor jelentkezik. Ne felejtsük el ezt a kifejezést, hasznos lesz a későbbiekben!

4. A hidraulika rendszer

A hidraulika rendszer a legtöbb közép- és felső kategóriás rugóstagban és villában megtalálható. Ezt az olajban keringő fúrt dugattyúból álló patront főként arra használják, hogylassítsa a villalábakban lévő becsúszószárak mozgási sebességét a kerékpár irányításának fenntartása érdekében. Ez a rugóhatás következtében korlátozza a felfüggesztések visszaút-csillapítását.

A hidraulikapatronokon kétféle beállítás végezhető el: a kompresszió és a visszaút-csillapítás. A kompresszió beállítása a felfüggesztés benyomódási sebességét módosítja, míg a visszaút-csillapítás beállítása azt a sebességet határozza meg, amellyel a felfüggesztés az ütés elnyelése után visszatér a kiindulási helyzetébe.

3/ A SAG érték beállítása

A felfüggesztések beállítása

1. A villa és a rugóstag SAG értékének meghatározása

Az első beállítás, amit a felfüggesztéseken el kell végezned, a benyomódás (avagy SAG-érték az avatottak számára). Megpróbáljuk meghatározni a legjobb rugókeménységet a kerékpáros súlya, a MTB-használat jellege, a személyes kényelem és a terep típusa szerint.

Ezután kiszámítjuk a SAG értékünket. Emlékeztetőül, az a felfüggesztés benyomódásának azt a százalékos arányát jelenti, amely a kerékpáros kerékpárra való ráülésekor jelentkezik. Ez a teljes rugóút bizonyos százaléka. Ha például egy 100 mm-es rugóúttal rendelkező villa esetében 20%-os SAG értéket akarsz, akkor a villának 20 mm-t kell benyomódnia (100*0,20 = 20), amikor a kerékpárra ülsz.

Néhány javaslat:
Ha kerékpárunkat elsősorban kirándulásokra használjuk, akkor kényelemre van szükségünk, emiatt viszonylag magas SAG érték szükséges (20–25% körüli).
A teljesítményorientáltabb Cross-Country használathoz keményebb felfüggesztés kell (15–20% között).
All-Mountain vagy Gravity (illetve Enduro/DH) használathoz olyan SAG értékre van szükségünk, amely megfelelően kiegyenlíti a talajt és a nagy ütéseket is csillapítja (25–30% között).

Ezek a számok csak tájékoztató jellegűek. Ne aggódj, ha csak most kezded: később módosíthatod a SAG érzéked attól függően, hogy hogyan érzed magad a kerékpáron.

Ha ROCKSHOX villa van a MTB-odon, akkor használhatod a TRAILHEAD alkalmazást is a villaváll hátulján található sorozatszám megadásával. Ezután kattints a Testreszabás gombra, és töltsd ki a mezőket, hogy megkapd az ajánlott nyomást és a visszarugózások számát kattanásokban megadva.

Megjegyzés: Összteleszkópos MTB-ok esetében a hátsó felfüggesztésnél valamivel nagyobb ütéscsillapítást kell beállítani, akár 5%-kal nagyobb SAG értéket. Kerüld el azonban a túl nagy különbséget az első és a hátsó felfüggesztés között, mivel ez egyenetlenné teszi a MTB-ot, és csökkenti az irányíthatóságot.

Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztéseket?

2. SAG érték beállítása

Kezdjük a legegyszerűbbel, a tekercsrugós felfüggesztésekkel.
Az ilyen típusú felfüggesztéseken nagyon gyakran található egy rugóelőfeszítő szabályozókerék a villavállon (jobb oldalon). Előfordulhat, hogy a preload felirat is szerepel rajta. Tekerd ezt az óramutató járásával megegyező irányba, ha fokozni szeretnéd a rugózás keménységét és azzal ellentétes irányba, ha csökkenteni szeretnéd.

A U-FIT villákon mindez még egyszerűbb. A szabályozókeréken látható a kerékpáros súlya teljes felszereléssel együtt (sisak, táska, cipő stb.). Forgasd el a kereket addig, amíg nem látod a megfelelő súlyt, és a villa máris be van állítva.

Légrugós felfüggesztések esetében szükséged lesz egy teleszkópokhoz való magasnyomású pumpára, amellyel levegőt juttathatsz a légkamrába. Minél nagyobb a nyomás a légkamrában, annál keményebb lesz a rugó. Másképpen fogalmazva: minél nagyobb SAG értéket szeretnél, annál kevesebb levegőt kell bepumpálni, és fordítva! A levegőnyílás a villaváll bal oldalán található.

Megjegyzés: Nincs értelme túl szorosan rácsavarni a légszelep sapkáját, mert nem azért van, hogy megakadályozza a levegő kiáramlását, hanem hogy megvédje a szelepet a külső behatásoktól, például a sártól vagy a portól.

Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztéseket?

Most, hogy tudod, hogyan kell beállítani a rugó keménységét, azt is tudnod kell, hogyan kell meghatározni a megfelelő SAG értéket!

A megfelelő SAG érték ellenőrzéséhez tegyél fel egy kábelkötegelőt az egyik becsúszószárra. Ha a villa vagy a rugóstag becsúszószárán van O-gyűrű, akkor nincs szükség kábelkötegelőre. Húzd fel az összes kerékpáros felszerelésedet: sisakot, cipőt, táskát, szemüveget, védőfelszerelést, és pattanj fel a kerékpárodra!

Ülj fel a kerékpárra úgy, hogy a pedálok vízszintes helyzetben legyenek, kezeid a kormányon vannak, könyököddel pedig támaszkodj meg a falon, vagy kapaszkodj meg benne.
Csúsztasd az O-gyűrűt vagy a kábelkötegelőt a szimeringhez, majd szállj le a kerékpárról, ügyelve arra, hogy ne nyomd össze a felfüggesztést.
A rugóutat a kábelkötegelő/O-gyűrű és a szimering közötti távolságot lemérve határozhatod meg. Ezután számítsd ki ennek a rugóútnak az arányát a felfüggesztés maximális rugóútjához képest, és meg is kaptad a SAG értéket!

Íme egy képlet, ami segíthet:
(benyomódás beüléskor*100)/villa rugóútja = SAG

Ha a SAG érték túl magas, lazíts a tekercsrugón, vagy engedj ki levegőt a légrugóból. Ha túl alacsony, akkor pont fordítva: feszítsd meg a tekercsrugót, vagy pumpálj levegőt a légrugóba. Ezután pedig végezd el újra a mérést! Figyelem, ha megváltoztatod a felfüggesztésben a nyomást, ne felejts el kétszer-háromszor átpumpálni a villát vagy a rugóstagot, hogy a levegő egyenletesen eloszoljon a pozitív és negatív légkamrákban (légrugós felfüggesztés esetén).

4/ A visszaút-csillapítás beállítása

Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztéseket?

A SAG érték után most térjünk rá a visszaút-csillapítás beállítására!

Először is nézd meg, hogy a villádon van-e visszaútcsillapítás-beállító tekerőgomb. A legtöbb villán van ilyen, a jobb oldali villaláb alján kell keresni. Gyakran a visszaút-csillapítást csökkentő SLOW (vagy +) illetve fokozó FAST (vagy -) jelzéseket is találhatunk mellette. A ROCKSHOX villákon egy nyúl (vagy valami olyasmi) és egy teknősbéka jelzi, hogy merre kell eltekerni a gombot. A nyúl fokozza, a teknős csökkenti a visszaút-csillapítást...

Na de ne kapkodjunk, mindent a maga idejében: először is elmagyarázom, mi az a visszaút-csillapítás!

Hogyan állítsd be megfelelően a felfüggesztéseket?

Emlékezzünk csak, a visszaút-csillapítás beállításával azt a sebességet határozhatjuk meg, amellyel a felfüggesztés ütéscsillapítást követően visszatér a kiinduló helyzetébe.
Ha túl gyors, akkor pattogó hatást kelthet, ami kibillenthet az egyensúlyodból, sőt akár le is dobhat a kerékpárról. Ha kezdő vagy, nem javasoljuk, hogy a túl gyorsra állítsd a visszaút-csillapítást, kivéve, ha a szakmádban már hozzászoktál a katapultáláshoz (kaszkadőrök, repülőgép-pilóták stb.).
Másfelől, ha a visszaút-csillapítás túl lassú, akkor egyenetlen talajon a felfüggesztésnek nem lesz ideje teljesen visszaállni az alaphelyzetbe két ütés elnyelése között, és a felfüggesztés gyorsan meg fog állni.

Ennél a beállításnál alapvetően három szempontot kell figyelembe venni: a testsúlyodat, a kerékpározási stílusodat és a jellemző terepviszonyokat.
Például egy kezdő kerékpárosnak sima terepen lassabb visszaút-csillapítást kell választania, mint egy tapasztalt bringásnak, aki nehéz terepen halad. A hosszú, köves lejtmenetekhez, lépcsőkhöz és ugratókhoz mindenképpen gyorsabb visszaút-csillapításra van szükség.

A legjobb módja annak, hogy megtaláld a megfelelő visszaút-csillapítási beállítást, ha bízol az érzéseidben. Kezd el a megfelelő SAG értékkel és közepes visszaút-csillapítással, és finomítsd az utad során. Tanuld meg, hogy milyen érzés a túl gyors vagy a túl lassú visszaút-csillapítás. Nyilván te sem akarod, hogy az eredmény egy nehézen irányítható MTB legyen, mert a visszaút-csillapítás túl gyors, vagy hogy azt kockáztasd, hogy a felfüggesztés szétesik, mert a visszaút-csillapítás túl lassú.
Jó visszaút-csillapítással a lehető legjobban ki kell tudnod egyenlíteni a talaj egyenetlenségeit.

MEGJEGYZÉS: A ROCKSHOX TRAILHEAD alkalmazás megadja az ajánlott visszaút-csillapítási értéket a ROCKSHOX villákhoz. 

AZ MTB KERÉKPÁR FELFÜGGESZTÉSEINEK BEÁLLÍTÁSA

5/ A teleszkóp kompressziójának beállítása

A SAG érték és a visszaút-csillapítás beállítása után most a villa kompressziója következik. Ez egy kicsit bonyolultabb beállítás, mint az előző kettő. Emlékeztetőül, a kompresszió szabályozza a teleszkóp süllyedési sebességét. A beállítást egy (gyakran kék színű, CHARGER vagy COMPRESSION feliratú) szabályozókerékkel végezhetjük el a villaváll jobb oldalán.

A belépő szintű teleszkópok gyakran nem rendelkeznek kompresszióbeállítási lehetőséggel, mások csak két beállítási pozícióval rendelkeznek (nyitott és zárt), megint mások egyetlen kompresszióbeállítással rendelkeznek több fokozattal, és végül a csúcskategóriás enduro/gravity MTB villák kétféle kompresszióbeállítással rendelkeznek.

1. A felfüggesztés kiiktatása
Egyes villákon vagy rugóstagokon a kompressziós szabályozókeréknek csak két állása van: nyitott és zárt. Ha a szabályozógomb nyitott állásban van, a felfüggesztés normálisan működik. Zárt állásban a felfüggesztés sokkal merevebb, szinte teljesen "blokkolva" van, ami sík terepen, emelkedőkön vagy aszfaltos szakaszokon előnyös.
A zár aktiválásához a modelltől függően forgasd el a kormányon vagy közvetlenül a teleszkópon található gombot.

2. Lassú ütések kompresszió-csillapítása
Ez a beállítás csak az egy- vagy kétféle kompressziós beállítással rendelkező felfüggesztéseken végezhető el, a szabályozókeréknek pedig több állása van. Ha a villa vagy a rugóstag csak egyféle kompressziós beállítással rendelkezik, akkor ezzel a lassú ütések kompresszió-csillapítását szabályozhatjuk.

Mit jelent a lassú ütés?
A felfüggesztés olyan kompresszióját, amely a rugóútnak csak egy részét érinti, és kisebb ütéseknél, fékezésnél vagy a kerékpáros testsúlyának ránehezedésekor jön létre.

Ha a lassú ütések nincsenek megfelelően csillapítva, akkor elveszítheted a tapadást dőléskor, fékezéskor, döntött kanyarokban vagy oldalazáskor. Ezzel szemben a lassú ütések túlságosan csillapítva vannak, akkor felfüggesztések túl merevek lesznek, és a kisebb ütéseket jobban fogod érezni a karjaidban.

3. Gyors ütések kompresszió-csillapítása

Ahogy már kiderült, ez a beállítás csak a kétféle kompressziós beállítással rendelkező felfüggesztéseken végezhető el. A belső tekerőgomb a lassú ütések, a külső tekerőgomb pedig a gyors ütések szabályozására szolgál.

Mit jelent a gyors ütés?
A felfüggesztés olyan kompresszióját, amely a rugóút egészét érinti, és nagy erejű ütéseknél, például egyenetlen talajon vagy nagy ugrásból való leérkezéskor jelentkezik.

Ha meredek lejtőkön elveszíted az irányítást, és úgy érzed, hogy túlságosan ráz a kerékpár, az azért van, mert a gyors ütések kompressziója nincs megfelelően csillapítva. Másrészt, ha úgy érzed, hogy a villa vagy a rugóstag túl mélyre süllyed az ütéseknél, akkor a gyors ütések kompressziója túlságosan csillapítva van.

AZ MTB KERÉKPÁR FELFÜGGESZTÉSEINEK BEÁLLÍTÁSA

Segítségre van szükséged egy DECATHLON-ban vásárolt termékkel kapcsolatban?

"Útmutató, összeszerelés, alkatrészek, elérhetők a műhelyben... Vásároltál nálunk és segítségre van szükséged?
A support oldalunkon minden segítséget megtalálsz a termékeinkhez!"

Végezetül ne felejtsd el rendszeresen ellenőrizni a felfüggesztések állapotát és karbantartani azokat, hogy megőrizzék hatékonyságukat és a lehető legtovább kitartsanak.

Most már készen állsz, jó tekerést kívánok!

Ezek a tanácsok érdekesek lesznek a számodra!

Milyen karbantartásokat kell elvégezni a kerékpáron egy használat után?

Milyen karbantartásokat kell elvégezni a kerékpáron egy használat után?

Hogy a sáros kerékpártúrák élvezetesek maradjanak, gondoskodnod kell a kerékpárról. Bemutatunk néhány trükköt, amivel egy sarazós tekerés után megtisztíthatod.

embout vtt

HOGYAN CSERÉLJ FÉKBOWDENT ORSZÁGÚTI KERÉKPÁRBAN?

A biztonságod érdekében a fékek megbízhatóan és hatékonyan kell működjenek bármelyik pillanatban, egy váratlan szituációban is. Tekintsd meg, hogyan tudod kicserélni a fékbovdeneket, mielőtt azok elhasználódnak vagy kilazulnak.