5/ A teleszkóp kompressziójának beállítása
A SAG érték és a visszaút-csillapítás beállítása után most a villa kompressziója következik. Ez egy kicsit bonyolultabb beállítás, mint az előző kettő. Emlékeztetőül, a kompresszió szabályozza a teleszkóp süllyedési sebességét. A beállítást egy (gyakran kék színű, CHARGER vagy COMPRESSION feliratú) szabályozókerékkel végezhetjük el a villaváll jobb oldalán.
A belépő szintű teleszkópok gyakran nem rendelkeznek kompresszióbeállítási lehetőséggel, mások csak két beállítási pozícióval rendelkeznek (nyitott és zárt), megint mások egyetlen kompresszióbeállítással rendelkeznek több fokozattal, és végül a csúcskategóriás enduro/gravity MTB villák kétféle kompresszióbeállítással rendelkeznek.
1. A felfüggesztés kiiktatása
Egyes villákon vagy rugóstagokon a kompressziós szabályozókeréknek csak két állása van: nyitott és zárt. Ha a szabályozógomb nyitott állásban van, a felfüggesztés normálisan működik. Zárt állásban a felfüggesztés sokkal merevebb, szinte teljesen "blokkolva" van, ami sík terepen, emelkedőkön vagy aszfaltos szakaszokon előnyös.
A zár aktiválásához a modelltől függően forgasd el a kormányon vagy közvetlenül a teleszkópon található gombot.
2. Lassú ütések kompresszió-csillapítása
Ez a beállítás csak az egy- vagy kétféle kompressziós beállítással rendelkező felfüggesztéseken végezhető el, a szabályozókeréknek pedig több állása van. Ha a villa vagy a rugóstag csak egyféle kompressziós beállítással rendelkezik, akkor ezzel a lassú ütések kompresszió-csillapítását szabályozhatjuk.
Mit jelent a lassú ütés?
A felfüggesztés olyan kompresszióját, amely a rugóútnak csak egy részét érinti, és kisebb ütéseknél, fékezésnél vagy a kerékpáros testsúlyának ránehezedésekor jön létre.
Ha a lassú ütések nincsenek megfelelően csillapítva, akkor elveszítheted a tapadást dőléskor, fékezéskor, döntött kanyarokban vagy oldalazáskor. Ezzel szemben a lassú ütések túlságosan csillapítva vannak, akkor felfüggesztések túl merevek lesznek, és a kisebb ütéseket jobban fogod érezni a karjaidban.
3. Gyors ütések kompresszió-csillapítása
Ahogy már kiderült, ez a beállítás csak a kétféle kompressziós beállítással rendelkező felfüggesztéseken végezhető el. A belső tekerőgomb a lassú ütések, a külső tekerőgomb pedig a gyors ütések szabályozására szolgál.
Mit jelent a gyors ütés?
A felfüggesztés olyan kompresszióját, amely a rugóút egészét érinti, és nagy erejű ütéseknél, például egyenetlen talajon vagy nagy ugrásból való leérkezéskor jelentkezik.
Ha meredek lejtőkön elveszíted az irányítást, és úgy érzed, hogy túlságosan ráz a kerékpár, az azért van, mert a gyors ütések kompressziója nincs megfelelően csillapítva. Másrészt, ha úgy érzed, hogy a villa vagy a rugóstag túl mélyre süllyed az ütéseknél, akkor a gyors ütések kompressziója túlságosan csillapítva van.