TUBELESS MTB GUMIKÖPENY JAVÍTÁSA

TUBELESS MTB GUMIKÖPENY JAVÍTÁSA

A tubeless gumiköpenyek azért olyan népszerűek, mert bizonyítottan megbízhatók. Amikor azonban mégis bekövetkezik a lehetetlen, és kiderül, hogy ezek a gumik sem defektbiztosak, nincs miért aggódnod: nyugodj meg, meg lehet őket javítani!

A tömlő nélküli, azaz tubeless MTB gumiköpenyek sikere nem véletlen. A MTB kerékpár használatából egyenesen következik, hogy útközben számos akadályba ütközünk, és így a defekt kockázata is nagyobb. A tubeless gumiköpenyek ezért kézenfekvő és mindenekelőtt praktikus megoldást jelentenek: nem kell tíz percenként megállni, hogy kicseréljük a gumiköpeny alatt lévő gumibelsőt. A tubeless gumiköpenyeknél ugyanis nincs belső, van viszont defektjavító folyadék, ami gondoskodik a kisebb defektek javításáról. Ez nagyszerű! De mivel semmi sem tökéletes, előfordulhat, hogy a defektjavító hab ellenére a tubeless gumiköpeny is kilyukad. Ha ez a helyzet, ne érezd magad elárulva, teljesen természetes, hogy még egy ilyen tökéletesnek hitt abroncs is megadja néha magát.
Lehet, hogy pont azért olvasod e sorokat, mert a MTB kerékpárod egyik tubeless gumija éppen kilyukadt. Érthető, ha kissé el vagy veszve, de ne aggódj: a tubeless (tömlő nélküli) gumiköpenyt meg lehet javítani. A jó hír mellett azt is megmutatjuk, hogyan kell csinálni!

A tubeless MTB gumiköpenyek kimagasló kényelmet és kiváló tapadást biztosítanak: így minden adott ahhoz, hogy 1000%-ig élvezd a kerékpározást. Amikor optimalizált defektállóságról beszélünk (azokra a kellemetlen, ünneprontó helyzetekre gondolunk), a kerékpárrajongók szeme azonnal elkerekedik, és elkezdenek fülelni, mert mindez álomszerűen hangzik. Aminek mindezt köszönhetjük, az a gumiköpeny belsejében lévő defektgátló folyadék. Ez a folyadék feltölti és kijavítja a kerékpározás során a gumiköpenyen keletkezett apró lyukakat. Egyszóval a tubeless gumi mindent tud, amire szükségünk van. És ez még nem minden. További előnye, hogy a tubeless gumiköpenyek felszerelése is könnyű.
Ehhez először szereld le a kereket, távolítsd el a gumiabroncsot a felniről, és zsírtalanítsd a felnit. Ha a felni megszáradt, a vízzáró tömítés érdekében ragassz felniszalagot a küllő- és a szeleplyukakra. Ne felejts el lyukat fúrni a szelep számára a megfelelő helyen, majd szereld be a tubeless szelepet. A felni megolajozását követően óvatosan és precízen tedd fel a gumiköpenyt a felnire, majd ellenőrizd az eredményt: a gumiköpenynek egyformán kell elhelyezkednie a felni két oldalán. Fújd fel a gumiköpenyt a megengedett maximális értékre (az abroncson található gyártói ajánlásoknak megfelelően), és a szelepmag eltávolítása előtt engedd ki a levegőt. Ezután öntsd a szelepmagba a defektgátló folyadékot, majd fújd fel újra a gumiköpenyt a megengedett maximális értékre. Végül várj néhány órát, amíg a tubeless gumiköpeny felölti a végleges formáját. Ennyi az egész!

A képek segítenek, megmutatjuk, hogyan kell felszerelni a tubeless gumiköpenyt.

Szó nincs átverésről: igen, előfordulhat, hogy egy tubeless kilyukad vagy leereszt. Ilyenkor az első lépés az, hogy kiderítsük, hol van a defekt. Ehhez tartsd a füled a gumiköpenyhez, és próbáld megtalálni, hogy hol szökik a levegő. Ha ez a módszer nem működik, keresd a defektgátló folyadék nyomát a gumiköpenyen. Majd óvatosan – a kezedre vigyázva – el kell távolítanod a defektet okozó idegen tárgyat (tüske, üvegszilánk, hegyes tárgy stb.).
Bármennyire is praktikus és hatékony a defektgátló folyadék, rendszeresen ellenőrizni kell a meglétét és a kinézetét, mert elvesztheti hatását. Ha ellenőrizni szeretnéd, hogy a gumiköpeny tartalmaz-e defektgátló folyadékot, egyszerűen rázd meg a kereket, és figyeld a folyadék mozgását. Ha nem hallasz semmit, akkor a gumiköpeny üres, és fel kell tölteni a defektgátlóval. Ez vagy közvetlenül a szelepen keresztül vagy az egyik oldalfalon át történhet. Ezenkívül javasoljuk, hogy félévente töltsd fel a gumiköpenyed defektgátlóval, hogy ezzel is biztosítsd a kerékpárgumi megfelelő működését és hosszú élettartamát. Fontos tudni, hogy a defektgátló hab mennyisége a gumiköpeny méretétől és modelljétől, sőt a felhasznált terméktől is függ. A követendő utasításokat az adott gumiköpeny vagy a választott defektgátló folyadék terméklapján találod.

Komolyabb sérülés esetén a defektgátló folyadék nem mindig képes kitölteni a lyukat. Ilyenkor rajtad a sor, két lehetőség közül választhatsz: vagy tubeless abroncsokhoz való gumikukacot használsz, vagy beszerelsz egy gumibelsőt (a javításhoz gumijavító foltot is használva, ha a vágás túl nagy).

TUBELESS GUMI JAVÍTÁSA GUMIKUKACOT TARTALMAZÓ JAVÍTÓKÉSZLETTEL

A gyors, tömlő nélküli szerelést lehetővé tevő, gumikukacot tartalmazó javítókészlet könnyűsége mellett még számos előnnyel rendelkezik. Tudnod kell azonban, hogy a tubeless gumiköpenyek javítása gumikukacot tartalmazó javítókészlet segítségével nem mindig lehetséges, különösen, ha a bevágás túl hosszú.

A javítókészletek összetétele először is nem egységes, de a többségükben megtalálhatók a következők:

- gumikukacok,
- egy reszelő,
- egy tubus ragasztó,
- idegen tárgyak eltávolítására szolgáló eszköz,
- és egy behúzó, amivel be lehet vezetni az abroncsba a gumikukacot.

Ahogy mondtuk, először is meg kell találni a defekt helyét: hallgasd, hogy hol szökik a levegő, vagy keresd a defektgátló folyadék nyomát a gumiköpenyen. Miután megtaláltad a lyukat, távolítsd el az idegen tárgyat (tüske, üvegszilánk stb.), ha még mindig ott van.
Ezután a javítókészletből vedd elő a lyuk megnagyobbítására szolgáló szerszámot, majd készítsd elő a reszelővel a bevágást. Ez megtisztítja a felületet és növeli a tapadást. Kend be a „kukacot” ragasztóval, majd a behúzó eszközbe illesztve vezesd be félig a nyílásba. Ezután húzd ki a behúzót. Az abroncsba bevezetett gumikukacnak a helyén kell maradnia, a két vége lóghat csak ki az abroncson kívülre. Ezeket nem kell azonnal levágni, de a tisztább javítás érdekében érdemes. Végül, mielőtt még a ragasztó megszáradna, fújd fel a gumiköpenyt egy minipumpával vagy egy CO2-pumpával.

A tömlő nélküli gumiköpeny javítását lásd itt!

TUBELESS GUMI JAVÍTÁSA GUMIBELSŐVEL (MTB ÉS ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR ESETÉBEN IS)

Ha a vágás túl nagy ahhoz, hogy gumikukac segítségével javítsd ki, akkor gumibelsőt is használhatsz, de ez már nem tömlő nélküli, hanem tömlős megoldás lesz. Természetesen ez a művelet tovább tart, mintha gumikukacot használnál, ráadásul kell, hogy legyen nálad egy gumibelső. Ettől függetlenül egy értékes tartalékmegoldásról van szó, ami bármilyen defekt esetén működik, még akkor is, ha nem találod meg a lyukat. A gumibelső segít hazajutni, ami nem utolsó szempont!
Egy tubeless MTB gumiköpeny gumibelsővel történő javításához a következőkre lesz szükséged:

- egy gumibelső,
- egy javító folt (vagy egy darab puha műanyag),
- egy gumileszedő
- és egy minipumpa (vagy egy CO2-pumpa).

Először is szereld le a kereket. Miután levetted a kereket, a gumileszedő segítségével szabadítsd ki az egyik peremet, majd távolítsd el a felniről a tubeless szelepet, és vidd magaddal, hogy ezzel se szennyezd a környezetet. Ezután próbáld meg megkeresni a defektet okozó idegen tárgyat (tüske, csavar, üvegszilánk stb.), és távolítsd el, nehogy kilyukassza a gumibelsőt. Ha a sérülés túl nagy, javasoljuk, hogy ragassz egy gumijavító foltot vagy helyezz egy puha műanyag darabot a lyuk fölé, a gumiköpeny belsejébe, hogy a gumibelső menet közben ne érintkezzen a talajjal.
Már csak a kerékpárbelső felszerelése van hátra. Ehhez kissé fújd fel, hogy legyen valami formája. Ezután helyezd be a gumiköpenybe, ügyelve arra, hogy a szelep a megfelelő lyukba kerüljön, majd illeszd a gumiköpenyt a felnire. A műveletet a szelepnél fejezd be. A következő lépés a gumibelső ellenőrzése: a belső nem kerülhet a gumiköpeny és a felni közé, mert különben fennáll a kilyukadás veszélye. Ezután már csak fel kell fújni a kerékpárbelsőt a pumpával, és vissza kell szerelni a kereket.

Videónkban elmagyarázzuk, hogyan szerelheted fel könnyen a gumibelsőt.

HOGY KELL FELFÚJNI A TUBELESS GUMIKÖPENYT?

Amint arra bizonyára már rájöttél, a tubeless gumiköpenyek fő előnye, hogy a kisebb lyukakat és vágásokat a defektgátló folyadék gyorsan lezárja. Bármennyire is praktikus ez a találmány, a gyártó ajánlásait pontosan betartva rendszeresen ki kell igazítani az abroncsban a nyomást. Javasoljuk, hogy minden út előtt ellenőrizd a gumiköpenyek nyomását, és szükség esetén fújd fel őket, hogy ezzel is biztosítsd a zavartalan és kényelmes kikapcsolódást.
A gumiköpenyek felfújásához kétféle eszközt használhatsz: pumpát vagy pumpafejjel ellátott CO2-patront.
Az első könnyen használható és rendkívül megbízható. Azonban fontos, hogy a használati szokásaidnak megfelelő minipumpát válassz. Az országúti gumiköpenyekkel ellentétben, amelyekhez tökéletesen megfelel egy nagynyomású minipumpa, a MTB gumiabroncsokhoz nagy térfogatú/alacsony nyomású pumpa szükséges.
Ami a CO2-patront illeti, ez egy egyszerre gyors és kompakt megoldás. Egy fúvófejjel működik, amely a szükséges pillanatban azonnal leállítja a CO2 befújását a szelepbe, így csak a szükséges CO2-mennyiség kerül felhasználásra.

A videónkból megtudhatod, hogyan kell beállítani MTB kerékpárodon a gumiköpenyek nyomását.

LEHET-E DEFEKTJAVÍTÓ SPRAY-T HASZNÁLNI TUBELESS GUMIKÖPENY ESETÉN?

Miért is ne? Ez a szórófejes flakonban árult hab egyszerre hasznos és praktikus. Kár lenne kihagyni! Fontos azonban tudni, hogy a defektjavító spray csak többnyire lassú defektet okozó, kis lyukakat képes betömni.

Fedezd fel a defektjavító spray-k választékát.

TUBELESS MTB GUMIKÖPENY JAVÍTÁSA

Segítségre van szükséged a termékeddel kapcsolatban?

"Útmutató, összeszerelés, alkatrészek, műhelyszolgáltatás, stb. Nálunk vásároltál és segítségre van szükséged?
A support oldalunkon minden segítséget megtalálsz a termékeinkhez!"

A tubeless MTB gumiköpenyek javítása nem okozhat többé gondot. Ha először csinálod, csak bízz magadban, és gondosan kövesd az itt leírt lépéseket. Lassú defektek kezelésére a defektjavító spray a legjobb megoldás, a kisebb defektek gumikukacot tartalmazó javítókészlettel javíthatók, nagyobb defekt esetén pedig minden bizonnyal gumibelső beszerelésére lesz szükség. Végül ne felejtsd el minden út előtt ellenőrizni a gumiköpenyek nyomását (a gyártó ajánlásainak megfelelően), és minden kerékpározás után gondoskodj a kerékpárodról és a megfelelő beállításokról. Tényleg nem nagy ügy az egész, és lehet, hogy még kedvet is kapsz hozzá.

Hasznos tanácsok:

FÉKTÁRCSÁK TISZTÍTÁSA MTB-ON

FÉKTÁRCSÁK TISZTÍTÁSA MTB-ON

Akár hidraulikus, akár mechanikus tárcsafék van a kerékpárodon, mindenképp fontos megtisztítani a tárcsákat a hatékony és biztonságos fékezés érdekében. Jó hír: ez a művelet nagyon egyszerű!

TANÁCSOK A MTB VILLÁJÁNAK KARBANTARTÁSÁRA

TANÁCSOK A MTB VILLÁJÁNAK KARBANTARTÁSÁRA

Lehet, hogy eddig nem is gondoltál rá, de a villa a kerékpár megfelelő működésének nélkülözhetetlen része, amely a helyén tartja az első kereket, és lehetővé teszi, hogy a MTB-od abba az irányba forduljon, amerre haladni szeretnél.

Az MTB gumijainak felfújása: mekkora legyen a nyomás?

Az MTB gumijainak felfújása: mekkora legyen a nyomás?

Tapadás, teljesítmény, biztonság: a keréknyomás befolyásolja a kerékpár kormányozhatóságát. Elmagyarázzuk, hogyan határozd meg a jó keréknyomást MTB kerékpárodhoz.