Leeresztett gumiköpeny: mi az oka, és mi a teendő?

Leeresztett gumiköpeny: mi az oka, és mi a teendő?

Ha leeresztett a gumiköpeny, fel kell fújni, ezt mindenki jól tudja. Cikkünkben elmagyarázzuk, miért ereszt le a gumiköpeny, és hogyan lehet újra felfújni.

A levegő észrevétlenül kiszökik a gumiköpenyből, nem tudni miért. Defekt nélkül is le tud ereszteni a gumiköpeny? Hogyan lehet megjavítani egy lassan leeresztő gumiköpenyt? Megmutatjuk, hogyan derítsd ki az okot, és hogyan javítsd meg, ha szükséges, hogy nyugodt szívvel kerékpározhass!

leeresztett gumiköpeny

Hogyan állapítható meg, hogy a gumiköpeny defektes, vagy csak leeresztett: az okok 

A mutatóujjaddal és hüvelykujjaddal összecsíped a gumiköpenyt… le van eresztve, de nem teljesen lapos. Defektet kapott? Talán nem. Majd megcsíped magad is. Csak óvatosan, a gumiköpennyel és magaddal is. Egy gumiköpeny, amely minden ok nélkül leereszt, kétségtelenül bosszantó. De a rendszeresen leeresztő gumiköpenyre van magyarázat, meg lehet találni az okát, és szükség esetén meg is lehet javítani. Nem hagyunk válaszok nélkül!

Miért ereszt le a gumiköpenyem magától?

Ha lassan ereszt le magától a gumiköpeny, az teljesen normális. A kerékpár gumiköpenyébe zárt levegő nitrogén- és oxigénmolekulákból áll. Ezek az apró molekulák képesek utat találni a külvilág felé a gumibelsőn és a gumiköpenyen keresztül Ez az áteresztőképesség okozza a leeresztést. Jó állapotú gumibelső és gumiköpeny esetén ez a természetes nyomáscsökkenés hosszú idő alatt megy végbe: hetekig vagy akár hónapokig is eltarthat.

Ha viszont ez a levegőveszteség néhány nap alatt következik be anélkül, hogy defektet találnánk, az a gumiköpeny sérülésére, rossz minőségű gumibelsőre vagy a szelep meghibásodására utalhat.

Végezetül tudnod kell, hogy meleg időben a levegő kitágul és nagyobb helyet foglal el a gumiköpenyben, ami fokozhatja a levegőveszteséget. Ez a veszteség azonban elenyésző és rövid távon nehezen észlelhető.

Hogyan lehet megjavítani a lassan leeresztő gumiköpenyt?

A lassan leeresztő gumiköpeny megjavításához:
👉 Először is meg kell találni, hol távozik a levegő.
Ehhez ellenőrizd a gumiköpeny oldalának és futófelületének kopását.
💡 Ha repedéseket veszel észre az oldalfalakon, rendellenes deformációt vagy sima felületet a mintázat helyén, akkor a gumiköpeny súlyosan elhasználódott. Könnyebben átjut rajta a levegő, ez magyarázza, hogy ilyen gyorsan leereszt. Ilyenkor ki kell cserélni. .

👉 Vess egy pillantást a gumibelsőre is: ez is lehet porózus, sőt nagyon porózus is, ha régi. Idővel a gumi minősége romlik, és a levegő néhány napon belül kiszökhet belőle. Figyeld meg a gumi minőségét a gumibelső felpumpálásakor.
💡 Ha úgy látod, hogy a gumibelső túl rugalmas vagy nem elég sűrű, akkor ki kell cserélni.

👉 Szintén ellenőrizni kell a szelep állapotát. Vedd ki a gumibelsőt, fújd fel, és helyezd a szelepet egy vödör vízbe, hogy megnézd, nem távozik-e buborékok formájában levegő.
💡Ha igen, ki kell cserélni a gumibelsőt.

guminyomás

Mekkora nyomásnak kell lennie egy kerékpárgumiban? Hol találhatjuk meg az ajánlott nyomást a kerékpár gumiján?

Az ajánlott nyomás a gumiköpeny oldalán van feltüntetve barban vagy PSI-ben. Itt leolvashatod a maximális nyomást, amelyet nem szabad túllépni, de gyakran azt a nyomástartományt is, amely a gumi használatához a legalkalmasabb.

Például: 1. gumiköpeny: maximális nyomás: 6,2 bar, 90 PSI; 2. gumiköpeny: ajánlott tartomány: 2,7–3,8 bar.

👉 A nyomás beállítása a használat jellegéhez:
Ha kizárólag aszfalton kerékpározol, állítsd a guminyomást a nyomástartomány magasabb értékére. Az aszfalt mellett földutakon is használnád a kerékpárt? Ebben az esetben állítsd a nyomást a tartomány közepére, és ne fújd fel túlságosan.
Végül, ha kizárólag földúton kerékpározol, a nyomás legyen a legalacsonyabb, amit az ajánlott tartomány megenged. A kissé alacsonyabb nyomás kényelmesebb vezetési élményt nyújt és javítja a gumiköpenyek tapadását a köves és egyenetlen talajon.

👉 A nyomás beállítása a testsúlyodhoz: A hátsó gumiköpeny nyomásának beállításakor a testsúlyodat is figyelembe kell venni. Minél nagyobb a súly, annál nagyobb legyen a nyomás. Természetesen a gumiköpeny ajánlott használati értékein belül.

Végül pedig, és ez a legfontosabb, hallgass önmagadra. Rendszeres használat mellett hamarosan rájössz, hogy milyen guminyomás felel meg az elvárásaidnak a kényelem, a teljesítmény, a vezetési pontosság és a tapadás szempontjából. Az igazság mindig a gyakorlatban mutatkozik meg!

Hogyan ismerhető fel a lassú szivárgás?

A lassú szivárgást az alapján ismerheted fel, hogy a gumiköpeny mennyi idő alatt ereszt le teljesen. Ha a gumiköpeny néhány órán vagy napon belül leereszt, akkor valószínűleg lyuk vagy idegen test van a gumibelsőben.

Lassú szivárgás miatt általában gyorsabban leereszt a gumiköpeny, mint kopás miatt vagy természetes módon.

Persze ebben az esetben is fennáll a lehetősége a szelep vagy a gumibelső jelentősebb meghibásodásának. Ez olyan nagy és gyors levegőveszteséget okozhat, hogy defektnek is tűnhet. Ha biztosra szeretnél menni, merítsd a gumibelsőt és a szelepet egy vödör vízbe. Ha légbuborékok emelkednek a felszínre, akkor egyértelmű a defekt.

Defekt: hogyan kell használni a javítókészletet?

Miért veszélyes lapos gumival kerékpározni?

Leeresztett gumival veszélyes kerékpározni, mert a gumiköpeny már nem biztosít ugyanolyan tapadást, a fékezés kevésbé hatékony, és ezért hosszabb a fékút. Összességében az úttartás sokkal kevésbé pontos leeresztett gumiköpennyel, a kerékpár valódi talajfogás nélkül lebeg, nagyon alacsony nyomás esetén pedig fennáll a gumiköpeny kerékről való leválásának veszélye, ami esést okozhat.

A nem megfelelő guminyomás veszélyei: számba vesszük a kockázatokat

A rosszul felfújt gumiköpeny gyorsabban kopik, eldeformálódik és gyakrabban kap defektet.

👉 Több energiát kell felhasználnod ugyanahhoz az eredményhez: ha a gumiköpeny nincs eléggé felfújva, a talajjal érintkező felülete megnő, ami növeli a súrlódást és csökkenti a hatékonyságot. Más szóval, több energiát kell felhasználnod ahhoz, hogy ugyanolyan sebességgel haladj, mint megfelelően felfújt gumikkal.

👉 Csökken a gumiköpeny élettartama : ha a gumiköpeny alul- vagy túlfújt, a szerkezetét rendellenes behatások és erők érik, amelyek csökkentik a tartósságát és rontják a teljesítményét.
 

Kerékpározás előtt tehát érdemes egy nyomásmérővel ellátott pumpával ellenőrizni, hogy a guminyomás megfelel-e a gumiköpenyek oldalán található ajánlott értékeknek. Biztonság, tapadás, teljesítmény és élettartam szempontjából ez óriási különbséget jelent! A kerékpározás öröme függ ezektől. Így megér egy kis pumpálást, nem igaz?