VIDEÓ: hogyan légtelenítsd a fékeket?
Ebben a videóban megnézheted a fékek légtelenítésének minden lépését.
A kerékpár fékeinek légtelenítése fontos feladat, amely biztosítja a biztonságodat kerékpározás közben. Cikkünkben elmagyarázzuk, hogyan javasolt elvégezned.
A fékjeid már nincsenek jó állapotban? Nem tudod, hogyan kell légteleníteni őket? Manu, a Rockrider termékfejlesztő mérnöke lépésről lépésre bemutatja a folyamatot. Szánj rá fékenként 30 percet, és kész is! A művelethez szükséged lesz egy nagy kartondarabra a padló védelme érdekében, egy légtelenítő készletre, a fékrendszerhez megfelelő folyadékra, egy 15-ös torx kulcsra, fogóra, alkoholra és rongyokra.
Ebben a videóban megnézheted a fékek légtelenítésének minden lépését.
Általában ezt nem nehéz megállapítani. Ha a fék kissé lomhán fékez, és a fékkar a fékbetétek jó állapota ellenére is túlságosan benyomódik, itt az ideje megtenni a szükséges lépéseket.
⚠️ A legfontosabb, hogy légy körültekintő: a hidraulikus tárcsaféknek különböző típusai vannak. A különbséget a fékvezetékben keringő folyadék jelenti.
Különbséget kell tenni a DOT olajos (amilyen az autókban is van) és az ásványi olajos fékek között.
Cikkünkben az ásványi olajos hidraulikus tárcsafékek légtelenítését mutatjuk be. A DECATHLON-nál a MTB-k többsége ilyen típusú fékkel van felszerelve.
Mielőtt elkezdenéd:
Ne feledd, hogy ebben a lépésben olajjal fogsz dolgozni. Ezért, hogy ne kerüljön mindenhová, és mindenekelőtt ne piszkolja be a féktárcsát és a fékbetéteket, azt tanácsoljuk, hogy távolítsd el őket.
Ha szerelőállványon dolgozol, a kerékpár első kerekét is leveheted az egyensúly érdekében.
Mi következik ezután? Vedd le a féktárcsákat. Amint a fékbetét csapszege egyenes, vedd ki. Ezután vedd le a tárcsafékbetéteket. Egy szerszám segítségével letolhatod őket. Ne ess kétségbe, amikor leveszed őket, mert a rugófeszesség állító csavar is jön velük együtt.
Következő lépés: a dugattyúk rögzítése a féktest belsejében.
Egy imbuszkulcs segítségével nyomd őket a helyükre. Először nyomd be a bal oldali dugattyút, majd pedig a jobb oldali dugattyút. Vigyázz, hogy ne sérüljenek meg. Miután a megfelelő helyen vannak, szükséged lesz egy dugattyúrögzítőre. Helyezd be a rögzítőt, és rögzítsd a helyén egy gumival.
Ebben a szakaszban ügyelj arra, hogy a fékvezetékben ne maradjanak buborékok. A lényeg, hogy a vezeték függőleges helyzetben legyen.
Az első féknél a vezeték általában függőlegesen helyezkedik el a fékkar és a féktest között. A hátsó fék esetében úgy kell állítani a kerékpárt, hogy a féktest alul legyen, a fékkar pedig felül.
Az utolsó alkatrész, amelyet be kell állítanod, mielőtt elkezded a légtelenítést: a fékkar. Tökéletesen vízszintesen kell állnia, hogy egy csepp olajat se veszíts.
Készítsd elő az univerzális tárcsafék-légtelenítő készletet.
Ezt követően:
➡️ Szereld össze a két fecskendőt.
➡️ Csavard a csövet a fecskendőbe, az adaptert pedig a cső végére. Húzd meg!
⚠️ Soha ne használj olyan fecskendőt, amelyet már használtak DOT fékek légtelenítésére.
➡️ Töltsd meg a két fecskendő közül az egyiket háromnegyedig folyadékkal (először a hosszabb végű fecskendőt).
➡️ Óvatos nyomással távolítsd el a fecskendőben lévő légbuborékokat (a fecskendőben nem maradhat levegő).
➡️ Csatlakoztasd az üres fecskendőt a fékkarhoz, a teli fecskendőt pedig a féktesthez egy 15-ös torx kulccsal.
➡️ Vedd elő a csavart, majd csavard be a fecskendőt. Húzd meg ujjaiddal, majd a kulcsot enyhén elfordítva, hogy biztosítsd a tömítést.
➡️ Végezd el ugyanezt a hátsó féktestnél is a kerékpár helyzetének megváltoztatásával. Állítsd be a kar helyzetét is úgy, hogy az vízszintes maradjon.
➡️ Csatlakoztasd a teli fecskendőt. Ezután elkezdheted a légtelenítést. Ehhez nyomd be az alsó fecskendőt. A folyadék ezután felfelé halad a fékcsövön a felül lévő fecskendőig. Buborékok jelennek meg.
➡️ Nyomd tovább alul. Ezután nyomd a fecskendőt a féktest felé, hogy a folyadék nyomás alá kerüljön az egész vezetékben. A buborékok alul is megjelenhetnek. 🫧
Mindig hagyj 1 cm folyadékot a fecskendőben, hogy elkerüld a légbuborékok bejutását.
Csináld meg még egyszer utoljára. Ennyi az egész!
Ha az olaj szennyezett, ne fecskendezd vissza a fékrendszerbe, hanem ürítsd ki a fecskendőből.
➡️ Ezután vedd ki a fecskendőket, és szereld vissza a csavarokat.
➡️ Húzd be a fékkart. Ha az érintkezés nem szoros, akkor még mindig van levegő a fékrendszerben. A műveletet tehát meg kell ismételni az elejétől kezdve.
Ha nem megy, nyugodtan kérj segítséget valamely DECATHLON áruházunk műhelyében.
Ehhez az utolsó lépéshez állítsd vissza a kerékpárt vízszintes helyzetbe, a féket pedig az eredeti helyzetébe.
Ezután tisztítsd meg a féktestet és a fékkart, eltávolítva róluk minden olajfoltot.
Ellenőrizd, hogy a rugófeszesség állító csavar megfelelően helyezkedik-e el a fékbetétek között, majd helyezd be őket a féktestbe. Tedd vissza a csapszeget is.
Utolsó lépés: tedd vissza a kereket.
⚠️ A légtelenítést követően a fecskendőkből kiürített használt olajat gyűjtsd össze egy tartályba, majd add le egy hulladékudvarban.
"Útmutató, összeszerelés, alkatrészek, műhelyszolgáltatások, stb. Nálunk vásároltál és segítségre van szükséged?
Support oldalunkon minden segítséget megtalálhatsz a termékeddel kapcsolatban! "
Kerékpárod fékjei újra olyanok, mintha újak lennének, immár teljes biztonságban tekerhetsz! Jó kerékpározást kívánunk!