ROCKRIDER AM 100 HT MTB

REF: 8641876

ROCKRIDER AM 100 HT MTB

2021

Az AM HARDTAIL MTB a megfelelő kerékpár a kormányzási technikák és a kerékpárkezelés megtanulásához kitaposott ösvényen. Lendületes mászás és örömteli legurulás! 

Az egyedüli Hardtail teleszkópos nyereggel.

Am 100 Ht mtb bemutatása

ROCKRIDER AM 100 HT MTB

Első használat

Fékek bekoptatása

Mikor a kerékpár kikerül az áruházból, a fékbetétek és -tárcsák még újak, a fékek ereje pedig korlátozott. Egy hirtelen fékezés hideg időben, vagy folyamatos fékezés (pl: lejtőn) felhevítheti a "fékbetéteket", ezáltal megkeményedhet a felületük.

Hogy elkerüld ezt a kellemetlen jelenséget, mely használhatatlanná teszi a fékeket, érdemes bekoptatnod őket. A fékek kb. 10 fékezés után kopnak be. A fékezés során hirtelen lassulj le 25-ről 5 km/h-ra, de a kerekeket ne blokkold teljesen, és egyszerre mindig csak az egyik féket használd!

Ha a fékbetéteken egy vékony, sima, csillogó réteg jelenik meg, a betét kopott. Óvatosan dörzsöld át finom szemcséjű (p120) csiszolópapírral, hogy tovább használhasd! A fékbetét csiszolásakor viselj kesztyűt és szemüveget! Ezután szereld vissza és koptasd be ismét a betéteket!

FÉKEK BEKOPTATÁSA
A guminyomás meghatározása tubetype (tt) belső esetén

A minimális és maximális guminyomás a gyári gumibelső esetén (Tubetype) a külső gumi oldalán látható.

Mindenesetre tartsd észben, hogy ezeknek a gumiknak a felfújása személyre szabható, a nyomás függ a testsúlyodtól, a tereptől, amin kerékpározol és attól, mit érzel kényelmesnek.
Meg kell találnod a jó kompromisszumot a hatékony pedálozás (magas nyomás) és a kényelem/tapadás (alacsony nyomás) között.

Ennek megállapításához az alábbit teheted:
Találj egy rövid útvonalat (5-10 perc), amin a legtöbb különféle terepi viszonnyal találkozhatsz (sár, kő, gyökerek, kockakő). Fújd fel a gumikat az ajánlott maximális nyomásra és tekerj egy kört. Ha a gumi túl kemény, nem eléggé kényelmes vagy gyenge a tapadás a kanyarokban, akkor engedj ki belőle. Addig csökkentsd a nyomást, amíg megtalálod a megfelelőt.

Azonban ügyelj arra, hogy ne lépd túl az ajánlott minimum nyomásértéket, mert nagyobb eséllyel fog becsípődni a gumibelső vagy kapsz defektet.

A megfelelően felfújt gumi a kerékpározás nélkülözhetetlen feltétele. Éppen ezért rendszeresen ellenőrizd a guminyomást!

HUTCHINSON TORO
A guminyomás meghatározása tubetype (tt) belső esetén

A TUBELESS kialakítás ideális arra, hogy a gumi teljes felületét kihasználd. Az ilyen gumikban a nyomás kb. fél bárral kisebb, mint a belsővel rendelkezőkben. Mivel kevésbé felfújt, a gumi karkasz folyamatos kapcsolatban tud maradni a talajjal. És ezt a gumibelső sem gátolja.

A Tubeless kialakítás lényege, hogy a nyomást mérsékelve a lehető legjobban kihasználhasd a gumit anélkül, hogy a felni a talajhoz érne, mikor átkelsz egy akadályon.

Figyelj rá, hogy a TUBELESS gumikat soha ne fújd fel 3 barnál jobban, különben az alumínium felnik deformálódhatnak!

A megfelelően felfújt gumi a kerékpározás nélkülözhetetlen feltétele. Éppen ezért rendszeresen ellenőrizd a guminyomást!

MEGJEGYZÉS: A felnikkel ellentétben a HUTCHINSON TORO gumik nem TUBELESS kompatibilisek. Ha TUBELESSre szeretnél váltani, akkor új gumiköpenyekre lesz szükséged.

TUBELESS
A kerekek tubelessre való cseréje

Hogy a gumibelső ne lyukadjon ki vagy csípődjön be, és jobb tapadással és nagyobb kényelemmel kerékpározhass, az MTB kerekeit TUBELESS-re cserélheted. A kerekek Tubeless Ready-k, vagyis már rendelkeznek vízhatlan felniszalaggal. Már csak egy pár Tubeless Ready gumiköpenyre, Tubeless PRESTA szelepre és defektgátló folyadékra van szükséged. Viselj kesztyűt és szemüveget, hogy ne sérülj meg, ha kilyukadna a gumi!

A kerekek Tubelessre való cseréjéhez kövesd az alábbi lépéseket:

1. Vedd ki a kereket
2. Vedd le a gumiköpenyt és az eredeti gumibelsőt a felniről
3. Ellenőrizd, hogy a felniszalag felragasztása megfelelő-e, a szalag nem buborékos vagy kopott!
4. A felnin lévő lyukba belülről tegyél be egy TUBELESS szelepet!
5. 29"-os kerékhez 90 ml, 27,5"-os kerékhez pedig 70 ml defektgátló folyadékot önts bele. " "
6. Helyezd fel a speciális, új TUBELESS gumiköpenyt.
7. Jól fújd fel a gumit, hogy a helyére pattanjon a felniben! Ügyelj arra, hogy ne lépd túl a 3 bar nyomást, mert kárt tehet az alumínium felnikben.

Ha a művelet túl problémásnak tűnik, a megvalósításhoz keresd fel a legközelebbi Decathlon áruház műhelyét.

A villa sag értékének beállítása

Amint elvégezted a villán a kívánt beállításokat, szükséged lesz egy segítő személyre és egy magasnyomású pumpára felfüggesztésekhez.

Tekintsd meg a videót, hogy megtudd, hogyan állítsd be a villa SAG értékét.

MEGJEGYZÉS: A szelepsapka védi a szelepet a portól és semmilyen esetben nem tartja vissza a nyomást a felfüggesztésben. Semmit se húzz meg túl erősen!

Mtb kerékpár karbantartása

A karbantartás kiemelten fontos, mivel hozzájárul a MTB és az alkatrészek élettartamának meghosszabbításához, valamint az örömtelibb sportoláshoz. Azon túl, hogy egy tiszta MTB esztétikusabb, az elhanyagolt kerékpárnál több olyan probléma is jelentkezhet, melyek végül balesethez vezethetnek: beragadt bowdenek, rozsda, meghibásodás, idő előtti elhasználódás, stb.

A megfelelő karbantartás a sportolás minőségét és az alkatrészek élettartamát is növeli, így a kerékpár környezetre gyakorolt hatása is kisebb lesz.

Hogyan tisztítsd a mountain bike-odat?

A MTB megfelelő tisztításához szükséged lesz egy kerékpártisztító szerre, egy szivacsra és egy kefére.

Vízsugárral öblítsd le a kerékpárt, mielőtt a tisztítószert használnád! Ezután a szivacs és a kefe segítségével alaposan vidd fel kerékpártisztítót! Hagyd, hogy a tisztítószer hasson, mielőtt leöblíted!
Az öblítést megfelelő távolságról végezd úgy, hogy az alkatrészek ne sérüljenek!
Végül száraz, tiszta, puha ruhával töröld szárazra a kerékpárt!

Ne használj magasnyomású mosót, mert a víz bejuthat a golyóscsapágyakba, valamint tartósan károsíthatja az alkatrészeket!

Fékbetétek cseréje

Először vedd ki a kereket. Ezután egy fékbetétfeszítővel vagy egy nagy csavarhúzóval húzd szét a betéteket és helyezd vissza a dugattyúkat eredeti helyzetükbe.

Ezután húzd ki a fékbetéteket tartó csapszeget, és vedd ki a betéteket a helyükről. Készítsd elő az újakat úgy, hogy a távtartót közéjük helyezed. 

Helyezd be a fékbetéteket a féktestbe. Ügyelj a helyes irányra (R/RIGHT jobb és L/LEFT bal). Ezután helyezd vissza a csavart és a csapszeget.

Tedd vissza a kereket és húzd meg tízszer a fékkart, hogy a fékbetétek közelebb kerüljenek a tárcsához. Ellenőrizd, hogy a fékbetétek megfelelően a helyükön vannak-e és nem érnek bele a tárcsába. Ne felejtsd bekoptatni az új fékbetéteket.

Féknyereg beállítása hidraulikus tárcsaféknél

Ehhez a művelethez egy 5 mm-es imbuszkulcsra lesz szükség.

Csavarozd ki a féknyerget és húzd be a fékkart. Tartsd behúzva a fékkart miközben visszacsavarod a féknyerget 9,5 Nm nyomatékkal.

Ezután nézd meg, hogy a tárcsa és a fékbetétek még mindig összeérnek-e.

FÉKNYEREG BEÁLLÍTÁSA HIDRAULIKUS TÁRCSAFÉKNÉL

Fékrendszer légtelenítése

Ha a fékkar nyúlik és hozzáér a kormányhoz mielőtt fellépne a fékhatás, a fékrendszert légteleníteni kell. Az optimális fékhatás megtartásához javasoljuk, hogy évente egyszer légtelenítsd a fékrendszert.

A légtelenítés egy összetett művelet és megfelelő eszköz szükséges hozzá. Ha nem vagy biztos magadban, illetve nem rendelkezel megfelelő szerszámokkal, a kerékpárt elviheted bármelyik DECATHLON áruház műhelyébe is, ahol technikusaink elvégzik a szükséges karbantartást. Ha saját magad szeretnéd elvégezni, tekintsd meg a videót és a fékrendszer karbantartási útmutatóját az oldal alján a LEÍRÁSOK menüpontban.

MEGJEGYZÉS: A videó a Bleeding Edge technológiával készült SRAM féknyergeket mutatja be. A te kerékpárod féknyergei nem rendelkeznek ezzel a technológiával, de a folyamat megegyezik, csak a kupak eltérő.

A villa karbantartása

A MTB kerékpáron a villa legnagyobb igénybevételnek kitett alkatrész, ezért gondosan karban kell tartani, hogy megfelelő kényelmet és maximális biztonságot nyújtson technikás terepen. A kerékpár villáját rendszeresen tartsd karban!

A villa élettartamának maximalizálása érdekében tartsd be a következőket:

> Minden használat után tisztítsd le a szennyeződéseket a becsúszószárakról és a porvédő tömítésekről! Így minimálisra csökkentheted annak az esélyét, hogy a szennyeződés bekerül a villába. Tehetsz egy kevés SRAM Butter kenőanyagot a tömítőgyűrűkre, hogy megóvd őket a szárazságtól. A felesleget töröld vissza, hogy ne gyűljön fel benne a por.

Egy éjszakán át javasolt a kerékpárt kerekekkel felfelé állítva tárolni, hogy teljesen átjárja a kenőanyag a belső alkatrészeket. Az olaj újra átitatja a teleszkóplábban lévő szimmeringek szivacsát.

A következő két karbantartási művelet összetettebb, mert ki kell szereld hozzá a villát. Ha nem vagy biztos magadban, illetve nem rendelkezel megfelelő szerszámokkal, a MTB-t elviheted bármelyik DECATHLON áruház műhelyébe is, ahol technikusaink elvégzik a szükséges karbantartást. Ha saját magad szeretnéd elvégezni, tekintsd meg a villa karbantartási útmutatóját az oldal alján a LEÍRÁSOK menüpontban.

50 óra használat után elvégeztetheted az alapvető karbantartást, vagyis az olaj, a szivacsok és szimmeringek cseréjét.

200 óra használat után elvégeztetheted a villa teljes karbantartását, vagyis az összes tömítés és a villában lévő olaj cseréjét.

A teleszkópos nyeregcső karbantartása

Használat után alaposan tisztítsd meg a nyeregcsövet egy tiszta törlőronggyal.
Ne tisztítsd nagy mennyiségű vízzel vagy magasnyomású mosóval, mert kárt tehet benne.
Elegendő, ha nedves ronggyal áttörlöd.

ROCKRIDER AM FIFTY S MTB kerékpár
A lánc nyúlásának ellenőrzése

A megnyúlt lánc rossz váltást és idő előtti fogaskoszorú- illetve lánctányérkopást eredményez.

A lánc nyúlását láncnyúlásmérő segítségével ellenőrizheted. Tedd a láncnyúlásmérő hornyát két láncszem közé, majd hagyd becsúszni a láncszem másik oldalán! Ha a láncnyúlásmérő teljesen besüllyed a két láncszem közé, a lánc megnyúlt. Érdemes minél előbb lecserélni, hogy ne károsítsa a fogaskoszorút és a lánctányért!

Javasoljuk, hogy a láncot 50%-os nyúlás esetén cseréld. 75%-os nyúlásszint fölött a lánc, a sor ÉS a lánctányér cseréje is szükséges, ezért érdemes rendszeresen cserélni a láncot, hogy elkerülhesd a teljes hajtás idő előtti cseréjét.

LÁNCNYÚLÁSMÉRŐ

Mtb kerékpár javítása

A mountain bike-ozás egy extrém sport, olykor igen durva terepen, ami az alkatrészek sérüléséhez és töréséhez vezethet.
Kifogástalan karbantartás esetén is megesik, hogy néhány alkatrész megrongálódik.

A legtöbb javítási munka egyszerű, mi pedig segítünk elvégezni ezeket.
Azonban, ha nem vagy biztos magadban vagy nem rendelkezel a megfelelő szerszámokkal, látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe, ahol kollégáink készséggel állnak rendelkezésedre.

Annak érdekében, hogy megoldj egy defektet, egy láncszakadást vagy más felmerülő problémát, szerezd be a szükséges eszközöket a kerékpáros túrád előtt.
Egyes szerszámok kifejezetten kerékpár alkatrészekhez valók (sorleszedő, kazettaleszedő), míg mások teljesen általános szerszámok (imbuszkulcs, fogó).
Íme egy termékválogatás olyan szerszámokból, amelyek szükségesek lehetnek a kerékpár karbantartásához és javításához.

Tubetype defekt javítása

Egy defekt javításához az alábbi dolgokra lesz szükséged: egy pumpa, egy vízzel teli vödör, egy törlőkendő és defektjavítószett

Fújj egy kevés levegőt a gumibelsőbe. A lyuk helyének megtalálásához merítsd a gumibelsőt vízbe vagy forgasd végig az ajkadhoz közel, hogy érezd a kiszökő levegőt.

Ha megtaláltad, töröld szárazra a gumibelsőt egy törlőkendővel, majd dörzsöld át a csiszolópapírral a lyuk körüli területet. Ezzel tudod előkészíteni a gumibelsőt a ragasztásra, hiszen így tud majd a javítófolt megfelelően tapadni.

Kenj nagyobb mennyiségű ragasztót a lyuk köré és várj 3-5 percet.

Helyezd a foltot a lyukra és tartsd rányomva pár percig.

Most már visszateheted a belsőt a gumiköpenybe.

ROCKRIDER XC 500 29"" MTB EAGLE, VILÁGOSKÉK

Tubeless defekt javítása

TUBELESS gumibelső javításához kövesd az alábbi lépéseket: 

1/ Húzd ki a defektet okozó tárgyat.
2/ Tisztítsd meg a lyukat a ragasztóval bevont reszelővel.
3/ Helyezd a dugót a tű villájába. Ne félj erősen belenyomni, ez garantálja a jó tömítést.
4/ Kend be ragasztóval a gumidugót és a tűt.
5/ Dugd át a lyukon a gumidugó felét.
6/ Óvatosan távolítsd el a dugót a tűből.
7/ Vágd el a dugót 3 mm-re a külső gumi felületétől.

Ezt a javítási módot a 6 mm-nél kisebb lyukak esetén alkalmazhatod. Ha nagyobb, inkább cseréld le a gumit.

TUBELESS JAVÍTÓSZETT
Kerék centrírozása

A gurulástól és az útakadályoktól a küllők feszessége változhat és eldeformálhatják a kereket.

Az új kerékpár első használatakor több elem természetesen mozog és a helyére kerül. Ilyenek a kerekek küllői is, melyek kattognak. A kattogás a szerelés során fellépő csavarodásnak köszönhető. Azonban a kerék nincs elferdülve. Ha mégis ez a helyzet, vidd be a kerékpárt egy Decathlon áruház műhelyébe a vásárlást követő első 6 hónapban, egy ingyenes átvizsgálásra!

Ahhoz, hogy saját magad végezd el a centrírozást, szükséged van egy küllőkulcsra és opcionálisan egy centrírállványra és egy központosságmérőre. Fogd be a kerékpárt egy szerelőállványba vagy fordítsd meg és állítsd a nyeregre. Vedd ki a kereket és vedd le a külső gumit, valamint a gumibelsőt. Tedd vissza a kereket a kerékpárba a gumik nélkül (vagy helyezd a centrírállványba), majd helyezkedj szembe a kerékkel. Forgasd meg és ellenőrizd, hogy egyenes-e a (tám)villához vagy a centrírállvány lábához képest. Ha a kerék a függőleges tengelyhez képest felfelé és lefelé "ugrik" azt mondjuk, hogy a kerék "felütéses", ha a vízszintes tengelyhez képest hullámzik, akkor "nyolcas "van benne.

Ennek kijavításához húzni vagy engedni kell a küllők feszességéből ott, ahol a kerék deformálódott. Ha szükséged van rá, keresd fel bármelyik DECATHLON áruház Műhelyét, hogy elvégezzük a centrírozást.

KERÉK CENTRÍROZÁSA
A váltóbowden és a bowdenház cseréje

Ha rosszul vált a hátsó váltó és a váltókar nem reagál megfelelően, akkor lehet, hogy a váltóbowden és a bowdenház összetapadt.

A jó váltáshoz cseréld le őket. Keresd fel az egyik DECATHLON áruházunk műhelyét, vagy cseréld ki az alábbi oktatóvideó segítségével.

Megjegyzés: Abban az esetben, ha rendszeresen használod MTB kerékpárodat nedves és sáros környezetben, és ha rendszeresen tisztítod bő vízzel, a bowdeneket és a bowdenházakat gyakrabban kell cserélni. A kerékpár tisztítása magasnyomású mosóval nem ajánlott, mivel a víz bejuthat a csapágyak és a bowdenházak belsejébe.

VÁLTÓBOWDEN-CSERÉJE

Bowden és bowdenház cseréje teleszkópos nyeregben

Ha a teleszkópos nyeregcső nem működik vagy úgy érzed, hogy az állítókarja "nyúlik", lehet, hogy a bowden beragadt. A bowden és a bowdenház cseréjéhez tekintsd meg az alábbi videót.

MEGJEGYZÉS: A bowden vezetése részben eltérő az AM FIFTY S MTB esetében, a bowden az alsócső külső részén van elvezetve és közvetlenül a hajtómű fölött csatlakozik a nyeregcsőbe.

ROCKRIDER AM FIFTY S MTB kerékpár

Váltótartó fül cseréje

Az elhajlott váltótartó fül a váltó eltolódását okozza, így az már nem fog megfelelően működni.

Állj a kerékpárod mögé és ellenőrizd a váltó pozícióját, ahogyan az alábbi képen látható.
Ha a váltótartó fül ferde vagy törött, látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe, hogy munkatársaink kicseréljék, vagy cseréld ki az alábbi bemutatóvideó segítségével.

MEGJEGYZÉS: A videóban egy univerzális váltótartó fület mutatunk be, de a ROCKRIDER XC/AM kerékpárok váltótartó fülének felszerelése ugyanúgy történik.

Lánc cseréje vagy javítása

Elszakadt a láncod? Javítsd meg az alábbi oktatóvideó alapján vagy látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe és munkatársaink megjavítják.

Ha saját magad szeretnéd kicserélni, szerezd be az alábbi eszközöket: láncbontó, patentszem fogó, új lánc, 11s patentszem.

Állítsd a láncot az utolsó lánckerékre! Először is egy láncbontó segítségével nyomd ki a patentszemet, vagy nyomd össze egy patentszem fogóval, majd vedd le a régi láncot! Tedd az új láncot az utolsó lánckerékre és a legkisebb lánctányérra, hogy könnyebben megállapíthasd a lánc optimális hosszát! A lánc vízszintesen kell álljon; vezesd végig a láncot a felső váltógörgő felső részén és az alsó váltógörgő alsó részén. Ha már tudod, mekkora láncra van szükséged, a láncleszedővel vágd méretre a láncot!

Tedd vissza a láncra a patentszemet úgy, hogy a hajlított oldala kifelé legyen. Tekerd meg a pedált, hogy a patentszem a lánc felső részén legyen, majd nyomd össze a lánc alsó és felső részét, hogy ellenőrizd a feszességét.

Javasoljuk, hogy MTB túráidhoz vigyél magaddal egy pót patentszemet . A lánc szakadása esetén, gyorsan meg tudod javítani helyben.

Fogaskoszorú cseréje

A fogaskoszorú kopottságának ellenőrzéséhez elég szemrevételezni a fogakat. Ha a fogak hegyesek és élesek, a fogaskoszorút cserélni kell. . A kopott, megnyúlt lánc koptatja a fogaskoszorút, ezért ne felejtsd el rendszeresen ellenőrizni a lánc állapotát.

A fogaskoszorút kicseréltetheted a DECATHLON áruházak Műhelyében, vagy elvégezheted te magad.

Ehhez szükséged lesz egy megfelelő sorleszedőre és egy sorleszedő ellentartóra. Vedd le a hátsó kereket majd helyezd a láncot az egyik nagyobbik lánckerékre úgy, hogy blokkolja a fogaskoszorú forgását. Helyezd az ellentartót a kazetta közepére majd csavard le a fogaskoszorút úgy, hogy közben blokkolod a forgását. A kazetta így lelazul a kerékről és egyszerűen lehúzhatod a teljes fogaskoszorút vagy egyenként a lánckerekeket.

Az új fogaskoszorú felhelyezése előtt alaposan tisztítsd le a kereket . Kicsit be is zsírozhatod a vájatokat, hogy megkönnyítsd a legközelebbi cserét. Helyezd az új fogaskoszorút a kazettatestre és húzd meg. Nincs értelme azonban nagyon erősen rászorítani, ha van egy erőmérőd, állítsd be 40Nm-re a meghúzáshoz.

Megjegyzés: Mindig ügyelj a hajtásrendszer alkatrészeinek kompatibilitására : a kazettatest, a márka, a fogkiosztás és a sebességek száma.

SRAM-FOGASKERÉKSOR-10-SEBESSÉG

Alkatrészek

Ki szeretnél cserélni néhány alkatrészt? Minden alkatatrészt megtalálsz itt az AM 100 HT kerékpárodhoz.

Használati utasítás

ROCKRIDER XC 500 29"" MTB EAGLE, VILÁGOSKÉK
Jótállási jegy

Szükséged van az AM 100 HT kerékpárod útmutatójára?

A jótállással és szavatosággal kapcsolatos információkról Panaszkezelési Szabályzatunkban tájékozódhatsz.