Ref: 8641876
2021
Az AM HARDTAIL MTB a megfelelő kerékpár a kormányzási technikák és a kerékpárkezelés megtanulásához kitaposott ösvényen. Lendületes mászás és örömteli legurulás!
Az egyedüli Hardtail teleszkópos nyereggel.
Mikor a kerékpár kikerül az áruházból, a fékbetétek és -tárcsák még újak, a fékek ereje pedig korlátozott. Egy hirtelen fékezés hideg időben, vagy folyamatos fékezés (pl: lejtőn) felhevítheti a "fékbetéteket", ezáltal megkeményedhet a felületük.
Hogy elkerüld ezt a kellemetlen jelenséget, mely használhatatlanná teszi a fékeket, érdemes bekoptatnod őket. A fékek kb. 10 fékezés után kopnak be. A fékezés során hirtelen lassulj le 25-ről 5 km/h-ra, de a kerekeket ne blokkold teljesen, és egyszerre mindig csak az egyik féket használd!
Ha a fékbetéteken egy vékony, sima, csillogó réteg jelenik meg, a betét kopott. Óvatosan dörzsöld át finom szemcséjű (p120) csiszolópapírral, hogy tovább használhasd! A fékbetét csiszolásakor viselj kesztyűt és szemüveget! Ezután szereld vissza és koptasd be ismét a betéteket!
A minimális és maximális guminyomás a gyári gumibelső esetén (Tubetype) a külső gumi oldalán látható.
Mindenesetre tartsd észben, hogy ezeknek a gumiknak a felfújása személyre szabható, a nyomás függ a testsúlyodtól, a tereptől, amin kerékpározol és attól, mit érzel kényelmesnek.
Meg kell találnod a jó kompromisszumot a hatékony pedálozás (magas nyomás) és a kényelem/tapadás (alacsony nyomás) között.
Ennek megállapításához az alábbit teheted:
Találj egy rövid útvonalat (5-10 perc), amin a legtöbb különféle terepi viszonnyal találkozhatsz (sár, kő, gyökerek, kockakő). Fújd fel a gumikat az ajánlott maximális nyomásra és tekerj egy kört. Ha a gumi túl kemény, nem eléggé kényelmes vagy gyenge a tapadás a kanyarokban, akkor engedj ki belőle. Addig csökkentsd a nyomást, amíg megtalálod a megfelelőt.
Azonban ügyelj arra, hogy ne lépd túl az ajánlott minimum nyomásértéket, mert nagyobb eséllyel fog becsípődni a gumibelső vagy kapsz defektet.
A megfelelően felfújt gumi a kerékpározás nélkülözhetetlen feltétele. Éppen ezért rendszeresen ellenőrizd a guminyomást!
A TUBELESS kialakítás ideális arra, hogy a gumi teljes felületét kihasználd. Az ilyen gumikban a nyomás kb. fél bárral kisebb, mint a belsővel rendelkezőkben. Mivel kevésbé felfújt, a gumi karkasz folyamatos kapcsolatban tud maradni a talajjal. És ezt a gumibelső sem gátolja.
A Tubeless kialakítás lényege, hogy a nyomást mérsékelve a lehető legjobban kihasználhasd a gumit anélkül, hogy a felni a talajhoz érne, mikor átkelsz egy akadályon.
Figyelj rá, hogy a TUBELESS gumikat soha ne fújd fel 3 barnál jobban, különben az alumínium felnik deformálódhatnak!
A megfelelően felfújt gumi a kerékpározás nélkülözhetetlen feltétele. Éppen ezért rendszeresen ellenőrizd a guminyomást!
MEGJEGYZÉS: A felnikkel ellentétben a HUTCHINSON TORO gumik nem TUBELESS kompatibilisek. Ha TUBELESSre szeretnél váltani, akkor új gumiköpenyekre lesz szükséged.
Hogy a gumibelső ne lyukadjon ki vagy csípődjön be, és jobb tapadással és nagyobb kényelemmel kerékpározhass, az MTB kerekeit TUBELESS-re cserélheted. A kerekek Tubeless Ready-k, vagyis már rendelkeznek vízhatlan felniszalaggal. Már csak egy pár Tubeless Ready gumiköpenyre, Tubeless PRESTA szelepre és defektgátló folyadékra van szükséged. Viselj kesztyűt és szemüveget, hogy ne sérülj meg, ha kilyukadna a gumi!
A kerekek Tubelessre való cseréjéhez kövesd az alábbi lépéseket:
1. Vedd ki a kereket
2. Vedd le a gumiköpenyt és az eredeti gumibelsőt a felniről
3. Ellenőrizd, hogy a felniszalag felragasztása megfelelő-e, a szalag nem buborékos vagy kopott!
4. A felnin lévő lyukba belülről tegyél be egy TUBELESS szelepet!
5. 29"-os kerékhez 90 ml, 27,5"-os kerékhez pedig 70 ml defektgátló folyadékot önts bele. " "
6. Helyezd fel a speciális, új TUBELESS gumiköpenyt.
7. Jól fújd fel a gumit, hogy a helyére pattanjon a felniben! Ügyelj arra, hogy ne lépd túl a 3 bar nyomást, mert kárt tehet az alumínium felnikben.
Ha a művelet túl problémásnak tűnik, a megvalósításhoz keresd fel a legközelebbi Decathlon áruház műhelyét.
Amint elvégezted a villán a kívánt beállításokat, szükséged lesz egy segítő személyre és egy magasnyomású pumpára felfüggesztésekhez.
Tekintsd meg a videót, hogy megtudd, hogyan állítsd be a villa SAG értékét.
MEGJEGYZÉS: A szelepsapka védi a szelepet a portól és semmilyen esetben nem tartja vissza a nyomást a felfüggesztésben. Semmit se húzz meg túl erősen!
A karbantartás kiemelten fontos, mivel hozzájárul a MTB és az alkatrészek élettartamának meghosszabbításához, valamint az örömtelibb sportoláshoz. Azon túl, hogy egy tiszta MTB esztétikusabb, az elhanyagolt kerékpárnál több olyan probléma is jelentkezhet, melyek végül balesethez vezethetnek: beragadt bowdenek, rozsda, meghibásodás, idő előtti elhasználódás, stb.
A megfelelő karbantartás a sportolás minőségét és az alkatrészek élettartamát is növeli, így a kerékpár környezetre gyakorolt hatása is kisebb lesz.
A MTB megfelelő tisztításához szükséged lesz egy kerékpártisztító szerre, egy szivacsra és egy kefére.
Vízsugárral öblítsd le a kerékpárt, mielőtt a tisztítószert használnád! Ezután a szivacs és a kefe segítségével alaposan vidd fel kerékpártisztítót! Hagyd, hogy a tisztítószer hasson, mielőtt leöblíted!
Az öblítést megfelelő távolságról végezd úgy, hogy az alkatrészek ne sérüljenek!
Végül száraz, tiszta, puha ruhával töröld szárazra a kerékpárt!
Ne használj magasnyomású mosót, mert a víz bejuthat a golyóscsapágyakba, valamint tartósan károsíthatja az alkatrészeket!
Először vedd ki a kereket. Ezután egy fékbetétfeszítővel vagy egy nagy csavarhúzóval húzd szét a betéteket és helyezd vissza a dugattyúkat eredeti helyzetükbe.
Ezután húzd ki a fékbetéteket tartó csapszeget, és vedd ki a betéteket a helyükről. Készítsd elő az újakat úgy, hogy a távtartót közéjük helyezed.
Helyezd be a fékbetéteket a féktestbe. Ügyelj a helyes irányra (R/RIGHT jobb és L/LEFT bal). Ezután helyezd vissza a csavart és a csapszeget.
Tedd vissza a kereket és húzd meg tízszer a fékkart, hogy a fékbetétek közelebb kerüljenek a tárcsához. Ellenőrizd, hogy a fékbetétek megfelelően a helyükön vannak-e és nem érnek bele a tárcsába. Ne felejtsd bekoptatni az új fékbetéteket.
Ehhez a művelethez egy 5 mm-es imbuszkulcsra lesz szükség.
Csavarozd ki a féknyerget és húzd be a fékkart. Tartsd behúzva a fékkart miközben visszacsavarod a féknyerget 9,5 Nm nyomatékkal.
Ezután nézd meg, hogy a tárcsa és a fékbetétek még mindig összeérnek-e.
Ha a fékkar nyúlik és hozzáér a kormányhoz mielőtt fellépne a fékhatás, a fékrendszert légteleníteni kell. Az optimális fékhatás megtartásához javasoljuk, hogy évente egyszer légtelenítsd a fékrendszert.
A légtelenítés egy összetett művelet és megfelelő eszköz szükséges hozzá. Ha nem vagy biztos magadban, illetve nem rendelkezel megfelelő szerszámokkal, a kerékpárt elviheted bármelyik DECATHLON áruház műhelyébe is, ahol technikusaink elvégzik a szükséges karbantartást. Ha saját magad szeretnéd elvégezni, tekintsd meg a videót és a fékrendszer karbantartási útmutatóját az oldal alján a LEÍRÁSOK menüpontban.
MEGJEGYZÉS: A videó a Bleeding Edge technológiával készült SRAM féknyergeket mutatja be. A te kerékpárod féknyergei nem rendelkeznek ezzel a technológiával, de a folyamat megegyezik, csak a kupak eltérő.
A MTB kerékpáron a villa legnagyobb igénybevételnek kitett alkatrész, ezért gondosan karban kell tartani, hogy megfelelő kényelmet és maximális biztonságot nyújtson technikás terepen. A kerékpár villáját rendszeresen tartsd karban!
A villa élettartamának maximalizálása érdekében tartsd be a következőket:
> Minden használat után tisztítsd le a szennyeződéseket a becsúszószárakról és a porvédő tömítésekről! Így minimálisra csökkentheted annak az esélyét, hogy a szennyeződés bekerül a villába. Tehetsz egy kevés SRAM Butter kenőanyagot a tömítőgyűrűkre, hogy megóvd őket a szárazságtól. A felesleget töröld vissza, hogy ne gyűljön fel benne a por.
Egy éjszakán át javasolt a kerékpárt kerekekkel felfelé állítva tárolni, hogy teljesen átjárja a kenőanyag a belső alkatrészeket. Az olaj újra átitatja a teleszkóplábban lévő szimmeringek szivacsát.
A következő két karbantartási művelet összetettebb, mert ki kell szereld hozzá a villát. Ha nem vagy biztos magadban, illetve nem rendelkezel megfelelő szerszámokkal, a MTB-t elviheted bármelyik DECATHLON áruház műhelyébe is, ahol technikusaink elvégzik a szükséges karbantartást. Ha saját magad szeretnéd elvégezni, tekintsd meg a villa karbantartási útmutatóját az oldal alján a LEÍRÁSOK menüpontban.
50 óra használat után elvégeztetheted az alapvető karbantartást, vagyis az olaj, a szivacsok és szimmeringek cseréjét.
200 óra használat után elvégeztetheted a villa teljes karbantartását, vagyis az összes tömítés és a villában lévő olaj cseréjét.
Használat után alaposan tisztítsd meg a nyeregcsövet egy tiszta törlőronggyal.
Ne tisztítsd nagy mennyiségű vízzel vagy magasnyomású mosóval, mert kárt tehet benne.
Elegendő, ha nedves ronggyal áttörlöd.
A megnyúlt lánc rossz váltást és idő előtti fogaskoszorú- illetve lánctányérkopást eredményez.
A lánc nyúlását láncnyúlásmérő segítségével ellenőrizheted. Tedd a láncnyúlásmérő hornyát két láncszem közé, majd hagyd becsúszni a láncszem másik oldalán! Ha a láncnyúlásmérő teljesen besüllyed a két láncszem közé, a lánc megnyúlt. Érdemes minél előbb lecserélni, hogy ne károsítsa a fogaskoszorút és a lánctányért!
Javasoljuk, hogy a láncot 50%-os nyúlás esetén cseréld. 75%-os nyúlásszint fölött a lánc, a sor ÉS a lánctányér cseréje is szükséges, ezért érdemes rendszeresen cserélni a láncot, hogy elkerülhesd a teljes hajtás idő előtti cseréjét.
A mountain bike-ozás egy extrém sport, olykor igen durva terepen, ami az alkatrészek sérüléséhez és töréséhez vezethet.
Kifogástalan karbantartás esetén is megesik, hogy néhány alkatrész megrongálódik.
A legtöbb javítási munka egyszerű, mi pedig segítünk elvégezni ezeket.
Azonban, ha nem vagy biztos magadban vagy nem rendelkezel a megfelelő szerszámokkal, látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe, ahol kollégáink készséggel állnak rendelkezésedre.
Annak érdekében, hogy megoldj egy defektet, egy láncszakadást vagy más felmerülő problémát, szerezd be a szükséges eszközöket a kerékpáros túrád előtt.
Egyes szerszámok kifejezetten kerékpár alkatrészekhez valók (sorleszedő, kazettaleszedő), míg mások teljesen általános szerszámok (imbuszkulcs, fogó).
Íme egy termékválogatás olyan szerszámokból, amelyek szükségesek lehetnek a kerékpár karbantartásához és javításához.
Egy defekt javításához az alábbi dolgokra lesz szükséged: egy pumpa, egy vízzel teli vödör, egy törlőkendő és defektjavítószett
Fújj egy kevés levegőt a gumibelsőbe. A lyuk helyének megtalálásához merítsd a gumibelsőt vízbe vagy forgasd végig az ajkadhoz közel, hogy érezd a kiszökő levegőt.
Ha megtaláltad, töröld szárazra a gumibelsőt egy törlőkendővel, majd dörzsöld át a csiszolópapírral a lyuk körüli területet. Ezzel tudod előkészíteni a gumibelsőt a ragasztásra, hiszen így tud majd a javítófolt megfelelően tapadni.
Kenj nagyobb mennyiségű ragasztót a lyuk köré és várj 3-5 percet.
Helyezd a foltot a lyukra és tartsd rányomva pár percig.
Most már visszateheted a belsőt a gumiköpenybe.
TUBELESS gumibelső javításához kövesd az alábbi lépéseket:
1/ Húzd ki a defektet okozó tárgyat.
2/ Tisztítsd meg a lyukat a ragasztóval bevont reszelővel.
3/ Helyezd a dugót a tű villájába. Ne félj erősen belenyomni, ez garantálja a jó tömítést.
4/ Kend be ragasztóval a gumidugót és a tűt.
5/ Dugd át a lyukon a gumidugó felét.
6/ Óvatosan távolítsd el a dugót a tűből.
7/ Vágd el a dugót 3 mm-re a külső gumi felületétől.
Ezt a javítási módot a 6 mm-nél kisebb lyukak esetén alkalmazhatod. Ha nagyobb, inkább cseréld le a gumit.
A gurulástól és az útakadályoktól a küllők feszessége változhat és eldeformálhatják a kereket.
Az új kerékpár első használatakor több elem természetesen mozog és a helyére kerül. Ilyenek a kerekek küllői is, melyek kattognak. A kattogás a szerelés során fellépő csavarodásnak köszönhető. Azonban a kerék nincs elferdülve. Ha mégis ez a helyzet, vidd be a kerékpárt egy Decathlon áruház műhelyébe a vásárlást követő első 6 hónapban, egy ingyenes átvizsgálásra!
Ahhoz, hogy saját magad végezd el a centrírozást, szükséged van egy küllőkulcsra és opcionálisan egy centrírállványra és egy központosságmérőre. Fogd be a kerékpárt egy szerelőállványba vagy fordítsd meg és állítsd a nyeregre. Vedd ki a kereket és vedd le a külső gumit, valamint a gumibelsőt. Tedd vissza a kereket a kerékpárba a gumik nélkül (vagy helyezd a centrírállványba), majd helyezkedj szembe a kerékkel. Forgasd meg és ellenőrizd, hogy egyenes-e a (tám)villához vagy a centrírállvány lábához képest. Ha a kerék a függőleges tengelyhez képest felfelé és lefelé "ugrik" azt mondjuk, hogy a kerék "felütéses", ha a vízszintes tengelyhez képest hullámzik, akkor "nyolcas "van benne.
Ennek kijavításához húzni vagy engedni kell a küllők feszességéből ott, ahol a kerék deformálódott. Ha szükséged van rá, keresd fel bármelyik DECATHLON áruház Műhelyét, hogy elvégezzük a centrírozást.
Ha rosszul vált a hátsó váltó és a váltókar nem reagál megfelelően, akkor lehet, hogy a váltóbowden és a bowdenház összetapadt.
A jó váltáshoz cseréld le őket. Keresd fel az egyik DECATHLON áruházunk műhelyét, vagy cseréld ki az alábbi oktatóvideó segítségével.
Megjegyzés: Abban az esetben, ha rendszeresen használod MTB kerékpárodat nedves és sáros környezetben, és ha rendszeresen tisztítod bő vízzel, a bowdeneket és a bowdenházakat gyakrabban kell cserélni. A kerékpár tisztítása magasnyomású mosóval nem ajánlott, mivel a víz bejuthat a csapágyak és a bowdenházak belsejébe.
Ha a teleszkópos nyeregcső nem működik vagy úgy érzed, hogy az állítókarja "nyúlik", lehet, hogy a bowden beragadt. A bowden és a bowdenház cseréjéhez tekintsd meg az alábbi videót.
MEGJEGYZÉS: A bowden vezetése részben eltérő az AM FIFTY S MTB esetében, a bowden az alsócső külső részén van elvezetve és közvetlenül a hajtómű fölött csatlakozik a nyeregcsőbe.
Az elhajlott váltótartó fül a váltó eltolódását okozza, így az már nem fog megfelelően működni.
Állj a kerékpárod mögé és ellenőrizd a váltó pozícióját, ahogyan az alábbi képen látható.
Ha a váltótartó fül ferde vagy törött, látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe, hogy munkatársaink kicseréljék, vagy cseréld ki az alábbi bemutatóvideó segítségével.
MEGJEGYZÉS: A videóban egy univerzális váltótartó fület mutatunk be, de a ROCKRIDER XC/AM kerékpárok váltótartó fülének felszerelése ugyanúgy történik.
Elszakadt a láncod? Javítsd meg az alábbi oktatóvideó alapján vagy látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe és munkatársaink megjavítják.
Ha saját magad szeretnéd kicserélni, szerezd be az alábbi eszközöket: láncbontó, patentszem fogó, új lánc, 11s patentszem.
Állítsd a láncot az utolsó lánckerékre! Először is egy láncbontó segítségével nyomd ki a patentszemet, vagy nyomd össze egy patentszem fogóval, majd vedd le a régi láncot! Tedd az új láncot az utolsó lánckerékre és a legkisebb lánctányérra, hogy könnyebben megállapíthasd a lánc optimális hosszát! A lánc vízszintesen kell álljon; vezesd végig a láncot a felső váltógörgő felső részén és az alsó váltógörgő alsó részén. Ha már tudod, mekkora láncra van szükséged, a láncleszedővel vágd méretre a láncot!
Tedd vissza a láncra a patentszemet úgy, hogy a hajlított oldala kifelé legyen. Tekerd meg a pedált, hogy a patentszem a lánc felső részén legyen, majd nyomd össze a lánc alsó és felső részét, hogy ellenőrizd a feszességét.
Javasoljuk, hogy MTB túráidhoz vigyél magaddal egy pót patentszemet . A lánc szakadása esetén, gyorsan meg tudod javítani helyben.
A fogaskoszorú kopottságának ellenőrzéséhez elég szemrevételezni a fogakat. Ha a fogak hegyesek és élesek, a fogaskoszorút cserélni kell. . A kopott, megnyúlt lánc koptatja a fogaskoszorút, ezért ne felejtsd el rendszeresen ellenőrizni a lánc állapotát.
A fogaskoszorút kicseréltetheted a DECATHLON áruházak Műhelyében, vagy elvégezheted te magad.
Ehhez szükséged lesz egy megfelelő sorleszedőre és egy sorleszedő ellentartóra. Vedd le a hátsó kereket majd helyezd a láncot az egyik nagyobbik lánckerékre úgy, hogy blokkolja a fogaskoszorú forgását. Helyezd az ellentartót a kazetta közepére majd csavard le a fogaskoszorút úgy, hogy közben blokkolod a forgását. A kazetta így lelazul a kerékről és egyszerűen lehúzhatod a teljes fogaskoszorút vagy egyenként a lánckerekeket.
Az új fogaskoszorú felhelyezése előtt alaposan tisztítsd le a kereket . Kicsit be is zsírozhatod a vájatokat, hogy megkönnyítsd a legközelebbi cserét. Helyezd az új fogaskoszorút a kazettatestre és húzd meg. Nincs értelme azonban nagyon erősen rászorítani, ha van egy erőmérőd, állítsd be 40Nm-re a meghúzáshoz.
Megjegyzés: Mindig ügyelj a hajtásrendszer alkatrészeinek kompatibilitására : a kazettatest, a márka, a fogkiosztás és a sebességek száma.
Ki szeretnél cserélni néhány alkatrészt? Minden alkatatrészt megtalálsz itt az AM 100 HT kerékpárodhoz.
Szükséged van az AM 100 HT kerékpárod útmutatójára?
A jótállással és szavatosággal kapcsolatos információkról Panaszkezelési Szabályzatunkban tájékozódhatsz.