Ref: 8558253, 8558248, 8558252, 8577341
2020
Ideális rendszeres kerékpározáshoz és Cross Country versenyekhez. Told ki a határokat és mérd a teljesítményedet.
Alumínium vázas XC kerékpár, GX/NX Eagle váltórendszerrel, REBA teleszkóppal és 29"-os tubeless ready kerekekkel". Ez a "SWITCH & RIDE" MTB kerékpár 3 kerékmérettel kompatibilis: (27,5"", 29"" és 27,5"" PLUS).
Mikor a kerékpárt kikerül az áruházból, a fékbetétek és -tárcsák még újak, a fékek ereje pedig korlátozott. Egy hirtelen fékezés hideg időben, vagy folyamatos fékezés (pl: lejtőn) felhevítheti a "fékbetéteket", ezáltal megkeményedhet a felületük.
Hogy elkerüld ezt a kellemetlen jelenséget, mely használhatatlanná teszi a fékeket, érdemes bekoptatnod őket. A fékek kb. 10 fékezés után kopnak be. A fékezés során hirtelen lassulj le 25-ről 5 km/h-ra, de a kerekeket ne blokkold teljesen, és egyszerre mindig csak az egyik féket használd!
Ha a fékbetéteken egy vékony, sima, csillogó réteg jelenik meg, a betét kopott. Óvatosan dörzsöld át finom szemcséjű (p120) csiszolópapírral, hogy tovább használhasd! A fékbetét csiszolásakor viselj kesztyűt és szemüveget! Ezután szereld vissza és koptasd be ismét a betéteket!
A minimális és maximális guminyomás a gyári gumibelső esetén (Tubetype) a külső gumi oldalán látható.
Mindenesetre tartsd észben, hogy ezeknek a gumiknak a felfújása személyre szabható, a nyomás függ a testsúlyodtól, a tereptől, amin kerékpározol és attól, mit érzel kényelmesnek.
Meg kell találnod a jó kompromisszumot a hatékony pedálozás (magas nyomás) és a kényelem/tapadás (alacsony nyomás) között.
Ennek megállapításához az alábbit teheted:
Találj egy rövid útvonalat (5-10 perc), amin a legtöbb különféle terepi viszonnyal találkozhatsz (sár, kő, gyökerek, kockakő). Fújd fel a gumikat az ajánlott maximális nyomásra és tekerj egy kört. Ha a gumi túl kemény, nem eléggé kényelmes vagy gyenge a tapadás a kanyarokban, akkor engedj ki belőle. Addig csökkentsd a nyomást, amíg megtalálod a megfelelőt.
Azonban ügyelj arra, hogy ne lépd túl az ajánlott minimum nyomásértéket, mert nagyobb eséllyel fog becsípődni a gumibelső vagy kapsz defektet.
A megfelelően felfújt gumi a kerékpározás nélkülözhetetlen feltétele. Éppen ezért rendszeresen ellenőrizd a guminyomást!
Hogy a gumibelső ne lyukadjon ki vagy csípődjön be, és jobb tapadással és nagyobb kényelemmel kerékpározhass, az MTB kerekeit TUBELESS-re cserélheted. A kerekek Tubeless Ready-k, vagyis már rendelkeznek vízhatlan felniszalaggal. Már csak egy pár Tubeless Ready gumira, Tubeless szelepekre (PRESTA) és defektgátló folyadékra van szükséged. Viselj kesztyűt és szemüveget, hogy ne sérülj meg, ha kilyukadna a gumi!
A kerekek Tubelessre való cseréjéhez kövesd az alábbi lépéseket:
1. Vedd ki a kereket.
2. Vedd le a gumiköpenyt és az eredeti gumibelsőt a felniről.
3. Ellenőrizd, hogy a felniszalag felragasztása megfelelő-e, a szalag nem buborékos vagy kopott!
4. A felnin lévő lyukba belülről tegyél be egy TUBELESS szelepet!
5. Önts bele 90 ml defektgátló folyadékot
5. Helyezd fel a speciális, új TUBELESS gumiköpenyt.
7. Jól fújd fel a gumit, hogy a helyére pattanjon a felniben! Ügyelj arra, hogy ne lépd túl a 3 bar nyomást, mert kárt tehet az alumínium felnikben.
Ha a művelet túl problémásnak tűnik, a megvalósításhoz keresd fel a legközelebbi Decathlon áruház műhelyét.
A ROCKSHOX REBA RL villa személyre szabott beállítást igényel a kerékpározási stílustól, a tereptől, az egyéni preferenciáktól, de legfőképpen a testsúlytól függően.
Az alábbi linken megismerheted a villához tartozó ajánlott nyomás- és visszaút csillapítás értékeket. Ehhez tudnunk kell a testsúlyodat teljes felszereléssel (sisak, cipő, táska) és a kerékpárod modelljét: egy MTB.
Ezután az alkalmazás kiszámolja az ajánlott (psi-ben) megadott nyomásértéket és a visszaút csillapítás mértékét, kattanásokban megadva, az óramutató járásával megegyező irányba teljesen becsavart helyzetből kiindulva.
A nyomás teszi lehetővé az úgynevezett SAG érték beállítását, amely a felfüggesztés benyomódása százalékban kifejezve, amikor a kerékpáros a kerékpáron ül, teljes felszerelésben. A kényelmesebb, puhább rugózáshoz magas SAG értéket határozz meg (20% és 25% között). A versenyképesebb, nagyobb teljesítményhez pedig alacsonyabbat (15% és 20% között).
A visszaút csillapítás az a sebesség, mellyel a felfüggesztés egy ütés csillapítását követően visszatér a kiinduló helyzetébe. Javasoljuk, hogy a visszaút csillapítását a fizikai kondíciód és a kerékpárkezelési tudásod szerint állítsd be. A visszaút csillapítás szabályzó kerék a jobb oldali villaszár alatt található.
Amint elvégezted a villán a kívánt beállításokat, szükséged lesz egy segítő személyre és egy magasnyomású pumpára felfüggesztésekhez.
Tekintsd meg a videót, hogy megtudd, hogyan állítsd be a villa SAG értékét.
MEGJEGYZÉS: A szelepsapka védi a szelepet a portól és semmilyen esetben nem tartja vissza a nyomást a felfüggesztésben. Semmit se húzz meg túl erősen!
A MTB megfelelő tisztításához szükséged lesz egy kerékpártisztító szerre, egy szivacsra és egy kefére.
Vízsugárral öblítsd le a kerékpárt, mielőtt a tisztítószert használnád! Ezután a szivacs és a kefe segítségével alaposan vidd fel kerékpártisztítót! Hagyd, hogy a tisztítószer hasson, mielőtt leöblíted!
Az öblítést megfelelő távolságról végezd úgy, hogy az alkatrészek ne sérüljenek!
Végül száraz, tiszta, puha ruhával töröld szárazra a kerékpárt!
Ne használj magasnyomású mosót, mert a víz bejuthat a golyóscsapágyakba, valamint tartósan károsíthatja az alkatrészeket!
Ehhez az alábbi eszközökre van szükség: fékbetétek, egy lapos csavarhúzó és egy 3 mm-es imbuszkulcs. (SRAM fékek)
Először vedd ki a kereket. Ezután egy nagy csavarhúzóval húzd szét a betéteket és helyezd vissza a dugattyúkat eredeti helyzetükbe.
Ezután húzd ki a fékbetéteket tartó csapszeget, és vedd ki a betéteket a helyükről. Készítsd elő az újakat úgy, hogy a rugókat egymás közé helyezed.
Helyezd be az új féktárcsákat a féknyeregbe és helyezd vissza a csavarokat és a csapszeget.
Visszateheted a kereket, majd húzd meg kb. egy tucatszor a fékkart, hogy a tárcsák behelyezkedjenek. Ellenőrizd, hogy a fékbetétek megfelelően a helyükön vannak-e és nem érnek bele a tárcsába. Ne felejtsd bekoptatni az új fékbetéteket.
Ehhez a művelethez egy 5 mm-es imbuszkulcsra lesz szükség.
Csavarozd ki a féknyerget és húzd be a fékkart. Tartsd behúzva a fékkart miközben visszacsavarod a féknyerget 9,5 Nm nyomatékkal.
Ezután nézd meg, hogy a tárcsa és a fékbetétek még mindig összeérnek-e.
Ha a fékkar nyúlik és hozzáér a kormányhoz mielőtt fellépne a fékhatás, a fékrendszert légteleníteni kell. Az optimális fékerő megőrzéséhez javasoljuk, hogy évente egyszer légtelenítsd a fékeket.
Keresd fel bármelyik DECATHLON áruházunk Műhelyét, ha segítségre van szükséged.
A MTB kerékpáron a villa legnagyobb igénybevételnek kitett alkatrész, ezért gondosan karban kell tartani, hogy megfelelő kényelmet és maximális biztonságot nyújtson technikás terepen. A kerékpár villáját rendszeresen tartsd karban!
A villa élettartamának maximalizálása érdekében tartsd be a következőket:
Minden használat után tisztítsd le a szennyeződéseket a becsúszószárakról és a porvédő tömítésekről! Így minimálisra csökkentheted annak az esélyét, hogy a szennyeződés bekerül a villába. Használhatsz teflon kenőanyagot is, hogy a tömítések ne száradjanak ki. A lényeg, hogy a fölösleget töröld le, hogy a por ne gyűljön össze benne!
A következő két karbantartási művelet összetettebb, mert ki kell szereld hozzá a villát. Ha nem vagy biztos magadban, illetve nem rendelkezel megfelelő szerszámokkal, a MTB-t elviheted bármelyik DECATHLON áruház műhelyébe is, ahol technikusaink elvégzik a szükséges karbantartást. Ha saját magad szeretnéd elvégezni, tekintsd meg a villa karbantartási útmutatóját az oldal alján a LEÍRÁSOK menüpontban.
50 óra használat után elvégeztetheted az alapvető karbantartást, vagyis az olaj, a szivacsok és szimmeringek cseréjét. Ehhez le kell szerelned a teleszkópot. Ha nem vagy biztos magadban, illetve nem rendelkezel megfelelő szerszámokkal, az MTB-t elviheted bármelyik DECATHLON áruház műhelyébe is, ahol technikusaink elvégzik a szükséges karbantartást. Ha magad szeretnéd csinálni, az oldal alján megtalálod a teleszkópod karbantartási útmutatóját, az ÚTMUTATÓK résznél.
200 óra használat után elvégeztetheted a villa teljes karbantartását, vagyis az összes tömítés és a villában lévő olaj cseréjét.
A megnyúlt lánc rossz váltást és idő előtti fogaskoszorú- illetve lánctányérkopást eredményez.
A lánc kopását teszter segítségével ellenőrizheted. Tedd a teszter hornyát két láncszem közé, majd hagyd becsúszni a láncszem másik oldalán! Ha a teszter teljesen besüllyed a két láncszem közé, a lánc kopott. Érdemes minél előbb lecserélni, hogy ne károsítsa a kazettát és a hajtóművet!
Javasoljuk, hogy a 11 vagy 12 sebességes láncot 50%-os nyúlás esetén cseréld. 75%-os nyúlásszint fölött a lánc, a sor ÉS a lánctányér cseréje is szükséges, ezért érdemes rendszeresen cserélni a láncot, hogy elkerülhesd a teljes hajtás idő előtti cseréjét.
A mountain bike-ozás egy extrém sport, olykor igen durva terepen, ami az alkatrészek sérüléséhez és töréséhez vezethet.
Kifogástalan karbantartás esetén is megesik, hogy néhány alkatrész megrongálódik.
A legtöbb javítási munka egyszerű, mi pedig segítünk elvégezni ezeket.
Azonban, ha nem vagy biztos magadban vagy nem rendelkezel a megfelelő szerszámokkal, látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe, ahol műhelytechnikusaink készséggel állnak rendelkezésedre.
Annak érdekében, hogy megoldj egy defektet, egy láncszakadást vagy más felmerülő problémát, szerezd be a szükséges eszközöket a kerékpáros túrád előtt.
Egyes szerszámok kifejezetten kerékpár alkatrészekhez valók (sorleszedő, kazettaleszedő), míg mások teljesen általános szerszámok (imbuszkulcs, fogó).
Íme egy termékválogatás olyan szerszámokból, amelyek szükségesek lehetnek a kerékpár karbantartásához és javításához.
TUBELESS gumibelső javításához kövesd az alábbi lépéseket:
1/ Húzd ki a defektet okozó tárgyat.
2/ Tisztítsd meg a lyukat a ragasztóval bevont reszelővel.
3/ Helyezd a dugót a tű villájába. Ne félj erősen belenyomni, ez garantálja a jó tömítést.
4/ Kend be ragasztóval a gumidugót és a tűt.
5/ Dugd át a lyukon a gumidugó felét.
6/ Óvatosan távolítsd el a dugót a tűből.
7/ Vágd el a dugót 3 mm-re a külső gumi felületétől.
Ezt a javítási módot a 6 mm-nél kisebb lyukak esetén alkalmazhatod. Ha nagyobb, inkább cseréld le a gumit.
A gurulástól és az útakadályoktól a küllők feszessége változhat és eldeformálhatják a kereket.
Az új kerékpár első használatakor több elem természetesen mozog és a helyére kerül. Ilyenek a kerekek küllői is, melyek kattognak. A kattogás a szerelés során fellépő csavarodásnak köszönhető. Azonban a kerék nincs elferdülve. Ha mégis ez a helyzet, vidd be a kerékpárt egy Decathlon áruház műhelyébe a vásárlást követő első 6 hónapban, egy ingyenes átvizsgálásra!
Ahhoz, hogy saját magad végezd el a centrírozást, szükséged van egy küllőkulcsra és opcionálisan egy centrírállványra és egy központosságmérőre. Fogd be a kerékpárt egy szerelőállványba vagy fordítsd meg és állítsd a nyeregre. Vedd ki a kereket és vedd le a külső gumit, valamint a gumibelsőt. Tedd vissza a kereket a kerékpárba a gumik nélkül (vagy helyezd a centrírállványba), majd helyezkedj szembe a kerékkel. Forgasd meg és ellenőrizd, hogy egyenes-e a (tám)villához vagy a centrírállvány lábához képest. Ha a kerék a függőleges tengelyhez képest felfelé és lefelé "ugrik" azt mondjuk, hogy a kerék "felütéses", ha a vízszintes tengelyhez képest hullámzik, akkor "nyolcas "van benne.
Ennek kijavításához húzni vagy engedni kell a küllők feszességéből ott, ahol a kerék deformálódott. Ha szükséged van rá, keresd fel bármelyik DECATHLON áruház Műhelyét, hogy elvégezzük a centrírozást.
Ha rosszul vált a hátsó váltó és a váltókar nem reagál megfelelően, akkor lehet, hogy a váltóbowden és a bowdenház összetapadt.
A jó váltáshoz cseréld le őket. Keresd fel az egyik DECATHLON áruházunk műhelyét, vagy cseréld ki az alábbi oktatóvideó segítségével. A videóban szereplővel ellentétben a te MTB kerékpárod rejtett bowdenezésű és nagyobb odafigyelést igényel a javításkor. A régi bowden eltávolítása előtt ráköthetsz egy zsinórt, hogy az újat behúzhasd a vázba, vagy egy kis mágnes segítségével is bevezetheted az új bowdent.
MEGJEGYZÉS: Abban az esetben, ha rendszeresen használod MTB kerékpárodat nedves és sáros környezetben, és ha rendszeresen tisztítod bő vízzel, a bowdeneket és a bowdenházakat gyakrabban kell cserélni. A kerékpár tisztítása magasnyomású mosóval nem ajánlott, mivel a víz bejuthat a csapágyak és a bowdenházak belsejébe.
Az elhajlott váltótartó fül a váltó eltolódását okozza, így az már nem fog megfelelően működni.
Állj a kerékpárod mögé és ellenőrizd a váltó pozícióját, ahogyan az alábbi képen látható.
Ha a váltótartó fül ferde vagy törött, látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe, hogy munkatársaink kicseréljék, vagy cseréld ki az alábbi bemutatóvideó segítségével.
Elszakadt a láncod? Javítsd meg az alábbi oktatóvideó alapján vagy látogass el az egyik DECATHLON áruház műhelyébe és munkatársaink megjavítják.
Ha saját magad szeretnéd kicserélni, szerezd be az alábbi eszközöket: láncbontó, patentszem fogó, új lánc és patentszem.
Állítsd a láncot az utolsó lánckerékre! Először is egy láncbontó segítségével nyomd ki a patentszemet, vagy nyomd össze egy patentszem fogóval, majd vedd le a régi láncot! Tedd az új láncot az utolsó lánckerékre és a legkisebb lánctányérra, hogy könnyebben megállapíthasd a lánc optimális hosszát! A lánc vízszintesen kell álljon; vezesd végig a láncot a felső váltógörgő felső részén és az alsó váltógörgő alsó részén. Ha már tudod, mekkora láncra van szükséged, a láncleszedővel vágd méretre a láncot!
Végül tedd rá a patentszemet a láncra, forgasd meg a pedált annyira, hogy a patentszem a felső részen legyen, majd fogd meg a hátsó kereket és nyomd előre a pedált, hogy a patentszem biztosan a helyére pattanjon.
Az XC 500 kerékpáron gyárilag 34 fogas lánctányér és 11-50-es fogkiosztású fogaskoszorú található, a lánc pedig 116 szemes.
Javasoljuk, hogy vigyél magaddal egy pót patentszemet az MTB túráidhoz. . A lánc szakadása esetén, gyorsan meg tudod javítani helyben.
A fogaskoszorú kopottságának ellenőrzéséhez elég szemrevételezni a fogakat. Ha a fogak hegyesek és élesek, a fogaskoszorút cserélni kell. . A kopott, megnyúlt lánc koptatja a fogaskoszorút, ezért ne felejtsd el rendszeresen ellenőrizni a lánc állapotát.
A fogaskoszorút kicseréltetheted a DECATHLON áruházak Műhelyében, vagy elvégezheted te magad.
Ehhez szükséged lesz egy megfelelő kazettaleszedőre (jelen esetben egy SHIMANO kazettaleszedőre), és egy láncos sorleszedőre. Vedd le a hátsó kereket majd helyezd a láncot az egyik nagyobbik lánckerékre úgy, hogy blokkolja a fogaskoszorú forgását. Helyezd az ellentartót a kazetta közepére majd csavard le a fogaskoszorút úgy, hogy közben blokkolod a forgását. A kazetta így lelazul a kerékről és egyszerűen lehúzhatod a teljes fogaskoszorút vagy egyenként a lánckerekeket.
Az új fogaskoszorú felhelyezése előtt alaposan tisztítsd le a kereket . Kicsit be is zsírozhatod a vájatokat, hogy megkönnyítsd a legközelebbi cserét. Helyezd az új fogaskoszorút a kazettatestre és húzd meg. Nincs értelme azonban nagyon erősen rászorítani, ha van egy erőmérőd, állítsd be 40Nm-re a meghúzáshoz.
Ki szeretnél cserélni néhány alkatrészt? Minden alkatatrészt megtalálsz itt az XC 500 SWITCH & RIDE kerékpárodhoz.
A jótállással és szavatosággal kapcsolatos információkról Panaszkezelési Szabályzatunkban tájékozódhatsz.