3. LÉPÉS: Tippjeink a váltórendszer cseréjéhez
Míg az országúti emelkedők gyakran egyenes vonalúak, szabályosak és viszonylag elfogadható meredekségűek, addig a gravel kerékpárokon gyorsan nagyon meredek és rossz tapadású emelkedőkön találhatjuk magunkat. Ahhoz, hogy mindenhol a legjobb esélyed legyen "átjutni", érdemes lehet kicserélni a fogaskoszorút, és a lehető legnagyobb fogaskereket választani. A kereskedelmi forgalomban kapható gravel kerékpárok általában egyetlen lánctányérral vannak felszerelve. Az országúti kerékpárod valószínűleg két lánctányérral rendelkezik. Jó ötlet lehet, ha a megtartod mindkettőt, mert így nagyobb szabadságot kapsz a meredek szakaszokon, amelyekkel a földutakon gyakrabban találkozhatsz.
Ha váltórendszert cserélsz, a legjobb, ha minden alkatrészt ugyanabból a márkából szerzel be. Így kevesebb problémával fogsz találkozni kerékpárod karbantartása és az alkatrészek kompatibilitásának biztosítása során.
A különbség egy országúti és egy gravel kerékpár sebességváltója között:
Az országúti kerékpárokon két lánctányér van, 39–42 foggal a kisebbiken és 52 vagy 53 foggal a nagyobbikon. Hátul a standard fogaskoszorú fogkiosztása 11-28 és 11-32 között van.
➡️ A gravel kerékpárokon az egy- és a két lánctányéros megoldás között olyan kompromisszumot kell keresni, amely egyaránt biztosítja a praktikusságot és az emelkedődön a kényelmet. Két lánctányérral könnyebbek az emelkedők, de a lánc tányérok közti váltása miatt nagyobb a veszélye annak, hogy leesik.
➡️ Általánosságban elmondható, hogy a gravel konfigurációk a következők:
• egy lánctányér: 40 vagy 42 fogas, 11-42 vagy 11-40 fogkiosztású fogaskoszorúval;
• Két lánctányér: 48 és 31 fogas lánctányérok 11-34 fogkiosztású fogaskoszorúval.
Ha az átalakítani kívánt országúti kerékpár már két lánctányérral van felszerelve, minimális távolsággal, akkor érdemes megtartani ezt a konfigurációt. A legolcsóbb és a beszerelés szempontjából a legegyszerűbb megoldás a hátsó fogaskerekek hozzáadása.