HOGYAN CSÖKKENTHETJÜK A DEFEKT ESÉLYÉT?

Hogyan csökkenthetjük a defekt esélyét országúti kerékpáron?

A leggyakoribb és rettegett mechanikai hiba a kerékpárosoknál a defekt.

Szerencsére számos dolgot tehetünk, hogy ezt megelőzzük. Néhány tipp, hogy évente maximum csak kétszer forduljon elő 8000 km kerékpározás alatt.

hogyan csökkenthető a defekt esélye?

Minőségi gumiköpenyek

Ha hobbiból kerékpározol, aktívan országúti túrakerékpározol vagy aktív vagy országúti kerékpársportban, jól választ meg a gumiköpenyt. A felsőkategóriás, versenyre való gumiköpenyeket szívesebben választják a kerékpárosok, mert könnyűek és nagy teljesítményt biztosítanak, de kevésbé védettek a defektekkel szemben.

Hogy csak egy példát vegyünk a Michelin-től: a Pro 4 Service Course versenyre való gumiköpeny kevesebb defektgátló erősítéssel rendelkezik, mint a Pro 4 Endurance.

Mint látható, a verseny gumiköpeny súlya 200 g, míg az Endurance modellé 225 g, így összesen csak 50 g pluszt jelent. Vajon megéri a teljesítmény miatt nyert idő, ha többet veszítesz egy defekt esetén?

Sokan választják inkább a Pro 4 Service Course gumiköpenyt az Endurance helyett.

Sajnos, bármilyet választasz, egyik gumiköpeny sem védett 100%-ban a defekttől.

HOGYAN CSÖKKENTHETJÜK A DEFEKT ESÉLYÉT ORSZÁGÚTI KERÉKPÁROZÁS SORÁN A GUMIKÖPENY MEGFELELŐ NYOMÁSÁVAL?

Megfelelő nyomás

A defekt oka lehet a gumibelső becsípődése Ha túl alacsony a nyomás, kényelmesebb lesz tekerni, de nagyobb az esélye a gumibelső becsípődésének.

Az ajánlott nyomás általában a kerékpáros súlyának 10%-a. 70 kg-os testsúlynál kb. 7 bar. A maximum általában 8 bar, még akkor is, ha a kerékpáros súlya 90 kg.

Ezek a nyomásértékek 23 mm-es gumiköpenyekre érvényesek. 25-mm gumiköpeny esetében mínusz 0.5 bar nyomással kell számolni.

Ezek a nyomásértékek csak iránymutatóak Én pl. 71 kg vagyok és 6 bárra fújom az első kereket, 6.5 bárra a hátsót, és évente 1-2 defekttel megúszom. Legutóbb például egy nagy tüske okozta a defektet, melyet egy 8 báros nyomás sem tudott volna megakadályozni.

HOGYAN CSÖKKENTHETJÜK A DEFEKT ESÉLYÉT ORSZÁGÚTI KERÉKPÁROZÁS SORÁN A GUMIKÖPENY ELLENŐRZÉSÉVEL?

Ellenőrizd rendszeresen a gumiköpenyeket

Hetente legalább egyszer ellenőrizd a keréknyomást! A gumibelsők nem teljesen vízhatlanok, és veszítenek nyomásukból a napok során. Ha nem figyelsz oda, néhány hét alatt 1-2 bárral is csökkenhet a nyomás.

Ez szemmel is látható. Figyeld meg, ha esőben kerékpározol, mennyi apró kavics tapad a gumi barázdái közé! Ha ezeket nem szeded le, egyre jobban belemélyednek a gumiköpenybe, míg el nem érik a gumibelsőt, mely lassan szivárogni kezd.

Ez az ellenőrzés lehetővé teszi a gumiköpeny általános állapotának ellenőrzését is (kövek okozta vágások, lyukak, rosszul beállított fékpofák vagy a megtett kilométerek okozta kopás). Egy jelentősen elhasználódott gumiköpenyt le kell cserélni, mert jelentősen megnő a defekt kockázata. Néhány gumiköpenyen van kopásjelző. Ezt vedd figyelembe, különben többször fogsz defektet kapni!

Egy kifogástalan felniszalag

Sokszor még mindig elfelejtkezünk a felniszalagról a gumiköpeny és a gumibelső ellenőrzése során. Pedig, egyre több modell rendelkezik vele.

A felniszalag elhasználódik. Védi a gumibelsőt a küllőfejektől. 7 bar vagy magasabb nyomást visel, és viszonylag gyorsan elhasználódik. Ha gumiköpenyt vagy gumibelsőt cserélsz, ne felejtsd el átvizsgálni! Ha szakadást vagy lyukat látsz rajta, cseréld le!

Nézd az utat!

Kanyarban, akadályoknál különösen oda kell figyelni, és minden másra, ami defektet okozhat. Üvegszilánkok, kövek, kátyúk, rácsok, frissen vágott fű vagy faágak mind olyan dolgok, melyeken nem tanácsos áthajtani.

Mikor akadályt észlelsz az úton, nézz hátra, mielőtt kikerülnéd, hogy nem előz-e valaki, és ha csoportban kerékpározol, figyelmeztesd társaidat a veszélyre!

Veszélyt jelenthet az útjavítás is, az aszfaltot sokszor keresztbe vágják fel. 3-4 cm-es peremek is kialakulhatnak. Nem akkor a legnagyobb a veszély, amikor lehuppansz a peremen, hanem amikor felkaptatsz rá. Ha túl nagy sebességgel mész neki ennek az általában hegyes peremnek, a gumibelső becsípődhet. Ezt úgy kerülheted el, hogy a kormány megrántásával felemeled az első kereket, majd a pedálokra taposva a hátsót is.

Videó a javítókészlet használatáról

Hogyan javítsd a defektet Erwan készlettel?

HOGYAN CSÖKKENTHETJÜK A DEFEKT ESÉLYÉT ORSZÁGÚTI KERÉKPÁROZÁS SORÁN TUBELESS GUMIKÖPENY HASZNÁLATA MELLETT?

Tubeless gumiköpeny javítása

A tubeless gumiköpeny, különösen defektgátló folyadékkal kombinálva, rendkívül hatékony védekezés a legtöbb defekt ellen. Tubeless gumiköpeny felszereléséhez azonban speciális felnire van szükség.

Mivel nem rendelkezik gumibelsővel, becsípődés miatt biztosan nem kapsz defektet. 3-4 báros guminyomással is gond nélkül tekerhetsz.

Ha defektgátló folyadékot is használsz, a tüskék, szilánkok és más apró tárgyak által okozott apró lyukak eltömődnek, megakadályozva a szivárgást. A folyadék automatikusan eltömíti a lyukakat. Legrosszabb esetben veszítesz 1 bar nyomást, de folytathatod a kerékpározást.

Természetesen mindezek nem garantálják a defekt elkerülését, de nagyban csökkentik az esélyét! A defekt esélye mindig fennáll, ezért ha kerékpározni indulsz, legyen nálad foltkészlet vagy pótbelső, pumpa és köpenyleszedő.

Még a legnagyobb odafigyelés mellett is belehajthatsz egy szögbe vagy egy tüskébe.

Hogyan csökkenthetjük a defekt esélyét?

Segítségre van szükséged egy DECATHLON-ban vásárolt termékkel kapcsolatban?

"Útmutató, összeszerelés, alkatrészek, elérhetők a műhelyben... Vásároltál nálunk és segítségre van szükséged?
A support oldalunkon minden segítséget megtalálsz a termékeinkhez!"