REF: 8404855
2020
Kezdő BMX kerékpározáshoz az utcán vagy BMX-parkban (8-14 éveseknek/ 130-160 cm).
Tekintsd meg a BMX karbantartására és javítására vonatkozó tanácsainkat, valamint a kompatibilis kiegészítőket és alkatrészeket.
A peg egy kis cső a keréktengelyhez rögzítve a BMX kerékpárodon. Lehetővé teszi a bmxeseknek a grindelést (csúszás) a park elemeken és korlátokon, valamint számos flatland trükk bemutatását. A közhiedelemmel ellentétben a pegek nem csak a láb pihentetésére szolgálnak.
Egy hagyományos kerékpáron a fékeket fékbowdenek működtetik, amelyek összekötik a fékkart és a féknyerget. Hogy lehetőséged legyen többféle trükk bemutatására a kormánnyal, a freestyle BMX kerékpárok olyan fékrendszerrel rendelkeznek, amely biztosítja a kormány végtelen számú elforgatását, mégis hatékony fékezést tesz lehetővé. A rendszer két, kettéválasztott bowdenből, egy rotorból és két, a kormány magasságában rögzített rotorpalettából áll. A rotor egy csapágyas szerkezet, ami a kormányszár alatt helyezkedik el, két rotorpaletta között. Tehát ugyanolyan fékhatást biztosít függetlenül a kormány pozíciójától vagy a kormánnyal tett fordulatok számától. A BMX Wipe 100 nem rotorral rendelkezik, hanem egy összenyomhatatlan fékbowdenházzal.
Az "összenyomhatatlan "fékbowdenház hosszabb, mint egy összenyomható fékbowdenház és 2 kormányfordulatot , azaz 720°-os elforgatást tesz lehetővé (a rotorral ellentétben, amely végtelen számú fordulatot enged), miközben megőrzi ugyanazt a fékhatást. Ezt a technológiát a legjobb bmx-esek használják a rotor helyettesítéséhez.
Fontos, hogy beállítsd a nyeregszár magasságát a gyerek testfelépítésének megfelelően. Biztonsági okokból nem húzható ki annyira a nyeregszár, hogy látható legyen a maximum jelölés. (Ne húzd ki jobban, mint ahol a jelölés van).
Egy BMX-en általában állva pedálozunk és a lehető legtöbb helyre van szükség, hogy ne akadályozza a mozgást az ugrások vagy trükkök során. Ezért áll gyakran alacsonyan a BMX kerékpárok nyerge.
A MAGASSÁG: A magabiztosabb kormányzáshoz, a felugrás megkönnyítéséhez és az első trükkök bemutatásához (bunny up, manual, bus driver, ...) alacsonyra kell állítani a nyerget a kényelmes mozgáshoz. Ha gyermeked a BMX kerékpárt csak közlekedésre vagy szórakozásra használja a barátokkal, ajánlott a magasabb nyeregbeállítás a kényelmes pedálozás érdekében. Természetesen szükség szerint változtatható a beállítás.
HÁTRATOLÁS: A nyereg hátratolásával hely szabadítható fel a nyereg és a kormány között, ami hasznos a lábmozdulatok szempontjából a trükkök során, de problémás lehet más trükkök végrehajtásához, amelyeknél meg kell fogni a nyerget a lábak között (bus driver).
A kormány helyes beállítása azt jelenti, hogy kiválasztjuk a megfelelő pozíciót a közlekedéshez és bmx-ezéshez mindenféle terepre. A térd beleér a kormányba? Az rendellenes! Ezt okozhatja a kormány rossz beállítása vagy túl kicsi a BMX kerékpár. Lényegében a BMX kerékpárok esetében is különféle méretek kaphatók gyerekek, tinédzserek és felnőttek számára.
ELŐRE VAGY HÁTRA?
Egy BMX kormány az alapbeállítás szerint a villával párhuzamosan áll (vagy nagyjából vele egyvonalban). Jó összhangot teremt a reaktív és kényelmes használat között, ráadásul ez a legsokoldalúbb pozíció. A túlzottan előretolt kormány reaktívabb, de instabilabb mozgást ad a BMX-nek, ami veszélyes lehet a gyerekek számára. A kerékpáros testsúlya a kerékpáron szintén nem megfelelően oszlik el, ha nagyon elöl van. Ha túlságosan hátrafelé áll a kormány (a kerékpáros felé), zavaró lesz pedálozás közben és nehézséget okoz a trükkök kivitelezésében. A villa vonalához képest enyhén hátradöntött kormány kényelmesebb kerékpározást eredményez. Ha nem tudod, hogyan állítsd be a kormányt, szerezz be egy imbuszkulcsot és állítsd be a villával párhuzamosan, majd teszteljétek le ezt a beállítást. Ezt követően gyermeked ki tud próbálni más beállításokat is, előre vagy hátra forgatni a kormányt, amíg megtalálja az ideális pozíciót.
SZÉLESSÉG:
Bár a szélességük nem állítható, a BMX kormányok lefedik a megfelelő méreteket. A kormány szélessége nagyjából megfelel a kerékpáros vállszélességének. A jó szélesség megtalálásához, nyújsd ki egyenesen a karjaidat a kormány felé és fogd meg. Meg is van az ideális pozíció a kezek számára a kormányon. A túl széles kormány hátfájdalmat okozhat, míg egy túl keskeny kormány meglehetősen instabilnak bizonyulhat.
MAGASSÁG:
A magasság nem állítható. Ellenben, a kormányszár alá helyezett távtartókkal megemelhető a kormány és ezáltal egyenesebb testtartást biztosít. Figyelem! A kormányszár nem lóghat túl a villanyakon a megfelelő rögzítés érdekében! A másik megoldás a kormány magasságának növeléséhez, ha egyszerűen lecseréled azt egy másikra. Számos méretben kapható bármilyen testmagassághoz és testfelépítéshez.
A fékek hatékonyságának teszteléséhez a kormánynál fogva kezdd el tolni a kerékpárt. Húzd meg a jobb fékkart a hátsó fék vagy a bal fékkart az első fék működtetéséhez. Ez teljesen le kell fékezze a vizsgált kereket. A fékpofák nem súrolhatják a felni peremét.
Ha nem hatékony a fékezés vagy beleér a felnibe a fékpofa, az alábbiakat teheted: A fékkar előtt található egy állítócsavar. Ha elfordítod az óramutató járásával megegyező irányba, jelentősen feszítesz a féken. (= erősebb fékezés). Ha elfordítod az óramutató járásával ellentétes irányba, kiengeded a féket. (= gyengébb fékezés, a fékpofák eltávolódnak a felniperemtől).
Fontos, hogy rendszeresen ellenőrizd a fékek beállítását.
Az ajánlott nyomásértéket mindegyik gumiköpeny oldalán feltüntetik. Javasoljuk, hogy a gumiköpeny oldalán látható nyomásértékig fújd a kerekeket. Ennek a BMX-nek az esetében a nyomás 2,5 és 4 bar között kell legyen. A javasolt nyomásérték 3,5 bar.
Ez változó lehet a gumiköpenytől függően. A gumik tapadása nagy terhelésnek van kitéve, különösen a kanyarokban és az ugrás utáni érkezéseknél.
Használhatsz egy úgynevezett "All in One" terméket az alkatrészek kilazításához, tisztításhoz, kenéshez és a BMX megóvásához (a termék elérhető a Decathlon áruházakban). Ez egy nagyon praktikus, minden egyben termék. A BMX lánc olajozásához tekerd folyamatosan a pedálokat és szemenként "fújj rá egyet "a lánc teljes hosszán. Pár percig hagyd száradni. Ha nagyon sok a szennyeződés a láncon, töröld át egy kefével vagy törlőronggyal a teljes hosszán, majd fújd be ismét az "All In One" termékkel. A tanácsunk: ne érintkezzen a fékpofákkal, fékbetétekkel és a felni fékfelületével.
A kerékpár tartós védelme: A rendszeres olajozás meggátolja a korróziót.
A V-fékekhez kapható fékpofákat alkatrészként vásárolhatod meg. A cseréhez kövesd a bemutató videóban látható lépéseket.
Minden használat előtt nagyon fontos ellenőrizni a gumiköpenyek állapotát.
Ha lapos, ellenőrizd, hogy ne legyen defektes. Ehhez fújd fel a max. nyomásértékig. Ha gyorsan leereszt, vedd ki a kereket, vedd le a gumiköpenyt és cseréld ki vagy javítsd meg a gumibelsőt.
Ha lassan enged le, ellenőrizni kell a gumiköpeny felületét, van-e benne tüske vagy üvegszilánk. Ezt követően vedd ki a kereket, vedd le a gumiköpenyt és cseréld ki vagy javítsd ki a gumibelsőt. A gumiköpenyből távolítsd le a szúrós tárgyat (tüske, drót, üvegszilánk, stb.)
TIPP: Hogy egyszerűbben megtaláld a lyukat a gumibelsőn, fújd fel egy pumpa segítségével majd merítsd vízbe. Forgasd meg benne apránként, amíg meg nem jelennek a buborékok a lyuknál. Ha nem teljesen lapos, javasoljuk, hogy ellenőrizd a guminyomást (lásd fentebbi fejezetet).
TUDTAD? A gumi élettartama függ a használat körülményeitől és a tárolástól. Ha a gumiköpeny vizsgálatakor repedések láthatók rajta, javasoljuk, hogy cseréld le egy újra.
Minden használat előtt fontos ellenőrizni a gumiköpenyek állapotát.
Ha lapos, ellenőrizd, hogy ne legyen defektes. Ehhez fújd fel a max. nyomásértékig.
Ha gyorsan leereszt, vedd ki a kereket, vedd le a gumiköpenyt és cseréld ki vagy javítsd meg a gumibelsőt.
Ha lassan enged le, ellenőrizni kell a gumiköpeny felületét, van-e benne tüske vagy üvegszilánk. Ezt követően vedd ki a kereket, vedd le a gumiköpenyt és cseréld ki vagy javítsd ki a gumibelsőt. A gumiköpenyből távolítsd el a szúrós tárgyat (tüske, drót, üvegszilánk, stb.)
Ha nem teljesen lapos, javasoljuk, hogy ellenőrizd a guminyomást (lásd fentebbi fejezetet).
TUDTAD?A gumi élettartama függ a használat körülményeitől és a tárolástól. Ha a gumiköpeny vizsgálatakor repedések láthatók rajta, javasoljuk, hogy cseréld le egy újra.
Ha BMX kerékpárod piszkos (sár, eső, por), ne habozz megtisztítani!
Ha por rakódott rá, egyszerűen töröld át egy száraz törlőronggyal. Sár vagy más szennyeződés esetén megtisztíthatod egy vödör meleg vízzel és egy szivaccsal (vagy egy nedves törlőronggyal), valamint szappannal vagy kerékpársamponnal. Tisztítsd meg a kerékpár szennyezett részeit: váz, villa, kormány és kerék.
TUDTAD?
Magasnyomású tisztító használata nem ajánlott! Az egyes alkatrészek (kormánycsapágy, hajtómű, stb.) működésében kárt tesz és balesetveszélyessé válik a kerékpár!
A mosást követően töröld át egy száraz törlőkendővel, hogy elkerüld a rozsdásodást. Kend meg ismét a mozgó alkatrészeket a kerékpáron: lánc, kormánycsapágy, hajtómű.
Javasoljuk, hogy a kerékpárt száraz helyen tárold. Fontos biztosítani, hogy ne érje nedvesség.
A kerékpár élettartama függ a használattól, a karbantartástól és a tárolástól.
Ha magas a páratartalom vagy, ha sós a levegő (tengeri levegő), a kerékpár ki van téve a korróziónak és csökken az élettartama. Ezért fontos, hogy tiszta és száraz állapotban tárold száraz helyen.
Defekt esetén azonnal állj meg egy biztonságos helyen, hogy ne tegyél kárt a felniben.
Fordítsd meg a kerékpárt és állítsd a nyeregre és a kományra.
A fékeket ki kell nyitni a kerék kivételéhez. Ehhez fogd össze a féknyergek tetejét és oldd ki a pipát.
Az első kereket csavarozd ki és emeld ki a villából, majd cseréld ki a gumibelsőt (bemutatóvideó megtekintése).
A hátsó kereket szintén csavarozd ki, emeld le a láncot a szabadonfutóról, majd emeld ki a kereket a támvillából. Most már kicserélheted a gumibelsőt (bemutatóvideó megtekintése)
Végső megoldásként lehetőséged van a defektjavító spray használatára, amely segít megjavítani a lyukas gumibelsőt szerszámok nélkül (szakadt gumibelsőkhöz nem megfelelő).
Ha a fékkar túl laza, könnyen hozzáér a kormányhoz (nyúlik), állítsd be a feszességét a fékkaron található csavar segítségével, mint ahogy az alábbi videó is mutatja.
Csavard ki az állítócsavart és a kontraanyát addig, amíg megfelelő lesz a fékkar feszessége, de ne legyen túl feszes!
A megfelelő feszesség elérése után tekerd vissza teljesen a kontraanyát.
A jótállással és szavatosággal kapcsolatos információkról Panaszkezelési Szabályzatunkban tájékozódhatsz.