A KORMÁNYCSAPÁGY BEÁLLÍTÁSA ORSZÁGÚTI KERÉKPÁRON

A kormánycsapágy beállítása országúti kerékpáron

A kormánycsapágy beállítása egy viszonylag egyszerű művelet, ami mindenképpen szükséges a kerékpár megfelelő működéséhez. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan tudod végrehajtani.

A kerékpár kormánycsapágya érzékeny az ütésekre és rezgésekre, ezért rendszeresen ellenőrizni kell, hogy nincs-e kilazulva. Ez ugyanis rendkívül bizonytalanná teheti a kormány elfordulását, ami nemcsak kellemetlen kerékpározási élményt eredményezhet, hanem veszélyes is lehet rád és a többi közlekedőre nézve. Ráadásul egy rosszul beállított kormánycsapágy károsíthatja is a kerékpár vázát, és annak cseréjét is szükségessé teheti. Ezért hát megmutatjuk, milyen lépéseket kell tenned, hogy vigyázz a kormánycsapágyra, és vele együtt kedvenc országúti paripádra.

Mi is az a kormánycsapágy?

A kerékpár kormánycsapágya a villanyak és a váz fejcsöve közötti csatlakozásnál helyezedik el. Ez teszi lehetővé a villa elfordulását a váz fejcsövéhez képest, vagyis ez teszi lehetővé, hogy a kerékpár az általad kívánt irányba forduljon. Láthatod tehát, hogy ez az alkatrész, amelynek a létezéséről eddig talán még nem is hallottál, milyen nagy jelentőséggel bír. Most már bizonyára te is a lehető legnagyobb gondkoskodásban részesítenéd, ugye?

Miért okozhat problémát, ha nincs beállítva a kormánycsapágy a kerékpárodon?

Korábban már említettük, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ha elhanyagolod a kormánycsapágy beállítását, az kellemetlen kerékpározási élményt okoz, és ami ennél is fontosabb, veszélyes lehet mind saját magad, mind pedig a többi közlekedő számára. Ráadásul a kormánycsapágy beállításának elmulasztása nemcsak ennek az alkatrésznek a helyrehozhatatlan kopását eredményezi, hanem a váz idő előtti és potenciálisan maradandó károsodását is, amelyet aztán ki kell majd cserélned.... De minden bizonnyal egyetértesz abban velünk, hogy bölcsebb dolog elkerülni ezt a jelentős kiadást egy kis odafigyeléssel, ugye?

Milyen kormánycsapágyat válassz? Menetes, ahead, félintegrált vagy integrált?

Ahhoz, hogy segítsünk kiválasztani a számodra megfelelő és a kerékpárodhoz tökéletesen illő kormánycsapágyat, fontos, hogy ismertessük a jellemzőit a menetes, ahead, félintegrált és integrált típusoknak.

Mivel a kormánycsapágy biztosítja a villanyak és a váz fejcsöve közötti csatlakozást természetesen kompatibilisnek kell lennie ezzel a két alkatrésszel. Ezért a fejcső alsó- és felsőrész belső átmérőjének, valamint a villanyak és a villakúp átmérőjének méréséhez azt javasoljuk, hogy használj tolómércét. Ha megvannak ezek az adatok, akkor már kiválaszthatod a megfelelő kormánycsapágyat.

A KLASSZIKUS: MENETES KORMÁNYCSAPÁGY

A menetes (vagy csavaros) kormánycsapágy a legrégebbi szabvány, ezért már csak elvétve találkozhatsz ilyennel. Ennél a modellnél a csapágyak a fejcsövön kívül helyezkednek el, és egy alsó, csészével ellátott csapágyból, egy felső, menetes csészével ellátott csapágyból, egy rögzítőgyűrűből és egy menetes ellenanyából állnak.

A LEGNÉPSZERŰBB: AHEAD KORMÁNYCSAPÁGY

Az ahead rendszerű, más néven hagyományos vagy External Cup (EC) kormánycsapágyat eredetileg a MTB kerékpározáshoz kapcsolódó problémák megoldására tervezték, beleértve a jelentős rezgést, amely a menetes kormánycsapágyak idő előtti kilazulását eredményezte. Mivel nincs csavarmenet, a villanyak sima, és a csapágyak a fejcsövön kívül helyezkednek el, míg a kormányszár segít a kormánycsapágy beállításában.

A LEGSTRAPABÍRÓBB: FÉLINTEGRÁLT KORMÁNYCSAPÁGY

A félintegrált, más néven Zero Stack (ZS) kormánycsapágy a fejcsőbe integrált csapágycsészékben elhelyezkedő csapágyakból áll. A fejcső nagyobb átmérőjének köszönhetően ez a kormánycsapágy merevebb konstrukciót és rendkívül precíz kormányzást biztosít.

A LEGKÖNNYEBBEN SZERELHETŐ: INTEGRÁLT KORMÁNYCSAPÁGY

Az integrált, vagyis Integrated (IS) kormánycsapágy, a fejcsőbe integrált és közvetlenül a vázban elhelyezett csapágyakból áll. Ez nagyon megkönnyíti az összeszerelést.

Tekintsd meg kormánycsapágyaink széles választékát!

Hogyan kell elvégezni egy országúti kerékpár, illetve egy MTB kormánycsapágyának beállítását?

A bevezető egy kicsit hosszúra nyúlt, de ahogy ígértük, most elmagyarázzuk, hogyan kell megfelelően beállítani a kerékpárod kormánycsapágyát.

Videó: A kormánycsapágy beállítása

Nézd meg videónkat, amelyben Erwan megmutatja, hogyan kell beállítani a kormánycsapágyat!

1/ A KORMÁNYSZÁR CSAVARJAINAK MEGLAZÍTÁSA

A kormányszár kioldásához lazítsd meg a két csavart, amelyek azt a villanyakhoz rögzítik.

2/ A KORMÁNYCSAPÁGY KUPAKJÁBAN LÉVŐ CSAVAR BEÁLLÍTÁSA

Óvatosan, negyed fordulatokkal fordítsd el kormánycsapágy kupakjában lévő beállítócsavart. Nagyon fontos, hogy fokozatosan haladj, nehogy kárt tegyél a kerékpár mechanikájában. Még ha úgy is gondolod, hogy hézag elég nagynak tűnik, fontos, hogy negyed fordulatról negyed fordulatra húzd meg a csavart.

3/ A KORMÁNYCSAPÁGY ELLENŐRZÉSE

Ellenőrizd a kormányzás simaságát, és ahogy érzed, húzd meg vagy lazítsd meg a beállítócsavart a kormánycsapágy kupakjában. Az optimális beállítással a sima kormányzás és a minimális holtjáték egyszerre érhető el: minden csak adagolás és finomhangolás kérdése!

4/ A KORMÁNYSZÁR CSAPÁGYAINAK MEGHÚZÁSA

Amikor úgy érzed, hogy megfelelően beállítottad a kormánycsapágyat, igazítsd a kormányszárat a kerékpár kerekeinek tengelyéhez, és a gyártó ajánlásait pontosan követve húzd meg a két kormányszárcsavart.

A beállítások elvégzése után itt az ideje a kerékpárt élesben is kipróbálni. Előfordulhat, hogy a kormánycsapágy átállítódik menet közben, és újra be kell állítanod. Végül, amikor új kormányszárat vagy kormánycsapágyat szerelsz be, enyhén zsírozd be a házakat, ahol a kormánycsapágy csapágyai elhelyezkednek.

Videós segítségre van szükséged? Elmagyarázzuk, hogyan állítsd be a kormánycsapágyat!

Hogyan ellenőrizheted, hogy a kormánycsapágy helyesen van-e beállítva (a villanyakhoz és a váz fejcsövéhez viszonyítva)?

Ha szeretnéd megtudni, hogy lötyög-e a kormánycsapágyad, tedd a kerekeket a földre, húzd be az első féket, tedd a kezed a kormánycsapágyra, és néhányszor told meg és húzd meg a kerékpárodat. Ha van benne egy kis lötyögés, azt érezni fogod, és egy kis kattogó hangot is hallasz majd.

A KORMÁNYCSAPÁGY BEÁLLÍTÁSA ORSZÁGÚTI KERÉKPÁRON

Segítségre van szükséged egy DECATHLON termékkel kapcsolatban?

"Útmutató, összeszerelés, alkatrészek, elérhetők a műhelyben... Vásároltál nálunk és segítségre van szükséged?
A support oldalunkon minden segítséget megtalálsz a termékeinkhez!"

A kormánycsapágy beállítása viszonylag egyszerű művelet, mégis megkívánja, hogy mélyen az érzéseidre figyelj... ami kissé bonyolult lehet, ha először csinálod, vagy ha nem bízol eléggé magadban. Kicsit olyannak kell lenned, mint egy zenésznek, aki türelmesen hangolja hangszerét. Gyakorolj szorgalmasan, és hamarosan rájössz majd, hogyan tudod egyedül beállítani a kerékpárod kormánycsapágyát. Természetesen nyugodtan vedd igénybe egy szakember segítségét, ha megbízható támogatásra van szükséged ebben a műveletben.

Tanuld meg a műhelyünkben, hogyan tudod egyedül elvégezni a kormánycsapágy beállítását!