A gumiköpeny kopásának mérése

A gumiköpeny kopásának mérése

Ahogy a kerékpár gumija kopik, úgy csökken a tapadás, megnő az esés és a defekt kockázata. Hogy kiküszöböljük ezeket a veszélyeket, pár hasznos tanáccsal látunk el a gumi kopásának ellenőrzéséhez.

Biztosítunk arról, hogy nagyon egyszerű felismerni a kopott gumiköpenyt.

Készen állsz ellenőrizni őket? 3 egyszerű lépésben megállapíthatod, hogy kell-e cserélned a gumiköpenyeket vagy sem. Egy gyors módszer, amely alkalmazható MTB, országúti, gravel, trekking, városi, BMX és az összecsukható kerékpárok esetében is.

A gumiköpeny kopásának mérése

1. Lépés: milyen a gumiköpeny általános állapota?

A gumiköpeny közvetlenül érintkezik a talajjal. A biztonság egyik kulcsszereplője: elengedhetetlen, hogy rendszeresen ellenőrizd minden kerékpározás előtt a gumiköpeny állapotát. Ha csak gyorsan rápillantasz, már kapsz egy általános képet.

Csak részben vagy teljesen el van kopva?

A szabály egyszerű: rendszeresen figyeld a kopásnak indult gumit és soha ne halogasd a cseréjét. Ez fokozottan érvényes a sportkerékpárok esetében mint az MTB, gravel és országúti.

Figyelmesebben 2 részét tudod megvizsgálni a gumiköpenynek:

> a futófelületet (a mintázattal és bordázattal ellátott része, amely a talajjal érintkezik)

> az oldalfalát (a gumiköpeny oldala, amely merőleges a talajra).

2. Lépés: elkopott-e a gumiköpeny futófelülete?

A futófelület a gumiköpeny azon része, amely közvetlenül érintkezik a talajjal. Ezért természetes, ha elkopik. hogy megállapítsd elhasználódott-e, figyelmesen nézd meg a köpeny közepét.

1 - Ha látszódik a kopásjelölő (vagy az alatta lévő réteg) a futófelület alatt:

Ebben az esetben erősen ajánlott a külső gumi cseréje. Egyszerűen észrevehető: a kopásjelölő réteg általában más színű (feketétől eltérő). Ez az alsó réteg egyáltalán nem ellenálló a defekttel szemben. A külső gumi használata már nem biztonságos.

A gumiköpeny kopásának mérése

2 - Ha a külső gumi mintázata lekopott:

Javasoljuk, hogy cseréld le a külső gumit a kerékpárodon. A kopásjelölő réteg hamarosan látszódni fog. Kerüld el a kockázatokat és azonnal cseréld le a gumiköpenyt.

Például itt látható egy MTB gumiköpeny, amelynek középen lekopott a mintázata, illetve egy új, eredeti külső gumi. Gyakran megesik, hogy a hátsó keréken hamarabb elkopik a mintázat, mivel általában a hátsó féket használjuk többet.

A gumiköpeny kopásának mérése

3 - Ha még látható a gumiköpeny mintázata:

A gumiköpeny csak részben kopott. Javasolt folyamatosan figyelni mind az első, mind a hátsó gumit. A leggyakrabban kerékpározás közben fogod érezni, mikor kell lecserélni őket. Például kevésbé hatékony a fékezés vagy könnyebben csúszik a kerékpár, főleg esős időben.

Tipp: hasonlítsd össze a hátsó gumit az elsővel, hogy lásd milyen mértékben kopott (ahogy a képen is látszódik).

A gumiköpeny kopásának mérése

Mtb gumiköpeny kopása közelebbről

Az MTB gumiköpeny bordázattal rendelkezik középen (a jó irányíthatóság miatt) és oldalt (a megfelelő tapadás érdekében az éles kanyarokban, sáros úton). A középső bordák gyorsabban kopnak, mint az oldalsók.

Ahogy egy autó esetében is, a súrlódás hatására, a talajjal érintkező bordázat vastagsága csökkenni fog. A gumi elvékonyodik.

Ezzel szemben az oldalsó bordák inkább leválnak. Az oldalsó mintázat fokozatosan elhasználódik és akaratlanul is ehhez igazítod a kerékpár irányítását. Kerüld el a megcsúszást vagy a nem megfelelő tapadást, amely idő előtt elkoptatja a gumiköpenyt.

Ráadásul az oldalsó bordák puhábbak, mint a futófelületen lévők (főleg a csúcsminőségű gumik esetében). Ebből adódóan minél puhább a gumi, annál hamarabb elhasználódnak és leválnak az oldalsó bordák, főleg kavicsos úton.

A gumiköpeny kopásának mérése

Országúti gumiköpeny kopása közelebbről

Ha látszódik a defektvédő megerősítés (a futófelülettől eltérő színe miatt könnyen észrevehető), azonnal cseréld le a gumiköpenyt.

A gumi márkájától és a különféle körülményektől függően, amelyeknek a külső gumit kiteszed, több jel is figyelmeztet a kopásra.

> Ha úgy látod, hogy a futófelület kezd simává és lapossá válni, ideje lecserélni a külső gumit.

> Ha rések, mikrorepedések jelennek meg, vagy a felület rojtos és kopott, szintén javasolt a csere.

Ha otthon edzőgörgőt is használsz, javasolt egy speciális gumiköpeny használata a hátsó keréken. Ha nem, akár néhány óra leforgása alatt teljesen elkoptathatod.

A gumiköpeny kopásának mérése

Gravel gumiköpeny kopása közelebbről

Mintázattal rendelkező gumiköpenyen A mintás gravel gumiköpeny középen és oldalt is rendelkezik bordázattal.  Ha már nem látszódnak a középső bordák, a gumiköpeny elkopott és le kell cserélni, mert már nem tapadnak megfelelően. Szintén szükséges a csere, ha az oldalsó bordák leváltak az intenzív használattól.

Semi-slick gumiköpenyen A semi-slick gumiköpeny csak oldalsó mintázattal rendelkezik, középen sima felületű. Ha látszódik a szövet, ideje lecserélni.
A levált oldalsó bordák is a gumi kopottságát jelzik, ebben az esetben is érdemes újra cserélni.

3. Lépés: sérült a gumiköpeny oldalfala?

A gumiköpeny oldalfala természetes módon nem kopik. A sérülést valamilyen "baleset" okozza. Az oldalfalat azért kell ellenőrizni, hogy észrevegyél rajta bármilyen anomáliát. Rendszeresen és aprólékosan nézd át nincs-e rajta repedés vagy deformáció. Íme néhány kérdés, amely segíthet.

1 - Szakadt vagy repedt a gumiköpeny?

Nézd meg van-e esetlegesen szakadás, repedés vagy lyuk a gumiköpeny oldalán. ha találsz, ez azt jelenti, hogy a gumi elgyengült és azonnal le kell cserélni. Néha, akár még a gumibelső is láthatóvá válik. Ebben az esetben tudd, hogy nagyon magas a defekt kockázata.

A Tubeless kerekek esetében a repedés javítható egy megfelelő javítókészlet segítségével. Azonban ez csak egy ideiglenes megoldás.

A gumiköpeny kopásának mérése

2 - Van-e deformáció vagy repedés a gumiköpenyen?


Ha igen, a gumiköpenyt le kell cserélni. Ha túl alacsony guminyomással kerékpározol, kárt tehetsz a külső gumiban. A deformáció és a repedés gyakran a túl alacsony nyomás miatt jelenik meg.

Fontos ellenőrizni a guminyomást legalább havonta egyszer és minden kerékpározás előtt.

3 - Száraz a gumiköpeny?

A kültéren tárolt kerékpár gumiköpenye oldalt kiszáradhat és megrepedhet.

Dörzsöld meg az ujjaddal a gumi alsó részét (általában bézs színű). Ha morzsolódik, az azt jelenti, hogy a gumi kopott. Azt tanácsoljuk, hogy cseréld le, és ha lehetséges, tárold zárt térben.

2 - Tanácsok a gumiköpeny állapotának megőrzéséhez

A gumigyártótól (Btwin, Rockrider, Michelin, Hutchinson, Vittoria,...) és a kerékpár típusától (MTB, városi kerékpár, országúti kerékpár,...) függően a külső gumik élettartama nem feltétlenül azonos. Egy gumiköpeny élettartama néhány száz és 10 000 kilométer között változhat, a különbség a felhasználási módodtól, a használat intenzitásától és minőségétől függően változik.

A gumiköpeny kopásának mérése

1. Ne tekerj túl alacsony guminyomással

Fontos, hogy rendszeresen, a megfelelő nyomásra fújd fel a gumikat. Sok gumiköpeny élettartama rövidebb a kellő guminyomás hiánya miatt. A gumibelső minden nap folyamatosan veszít a nyomásából, ez természetes. A túl alacsony guminyomás deformálódást, idő előtti elöregedést és az oldalfal repedezését okozhatja.

Tanácsunk: ellenőrizd a guminyomást legalább havonta egyszer és fújj a gumiba, ha szükséges. A legjobb, ha minden kerékpározás előtt gyorsan ellenőrzöd a guminyomást.

A gumiköpeny kopásának mérése

2. Védett helyen tárold a kerékpárt


Második tanács: tárold a kerékpárt az időjárási elemektől és a csapadéktól védett helyen. A gumiköpenyek és a kerékpár többi alkatrésze is hosszabb ideig bírja majd a használatot.

A köpeny gumija kifejezetten érzékeny a hőmérsékleti körülményekre. Nem ritka jelenség egy "kiszáradt" gumiköpeny, amely kint áll a szabadban.

Összefoglalva, miután gyorsan felmérted a külső gumi állapotát, ne felejtsd el megvizsgálni a futófelületet, hogy meghatározd a kopottság mértékét. Ezt követően vizsgáld meg az oldalfalát is, hogy ne legyen rajta deformáció vagy bármilyen elváltozás.

Csak néhány percet vesz igénybe és már kész is vagy vele!